lanová dráha
22. 3. 2022 • Lanovka na Petřín prochází údržbou. Nepojede skoro tři týdny • Téměř tři týdny se Pražané i návštěvníci metropole musí obejít bez lanové dráhy na Petřín. Ta totiž od pondělí prochází pravidelnou jarní výlukou.
16. 11. 2021 • Lanovka na Petřín dva dny nepojede. Vozy dostanou nová kola • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně vyměnit kola na obou vozech lanovky na Petřín. První výměna proběhne ve čtvrtek 25. listopadu od 8:00 do 23:00, druhá ve čtvrtek 16. prosince ve stejném čase. Z tohoto důvodu bude po oba uvedené dny přerušen provoz lanovky na Petřín. Výměnu kol na zbylých dvou nápravách DPP dokončí v průběhu plánované údržby v březnu 2022.
5. 10. 2021 • Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.
31. 5. 2021 • Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela • Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu slavnostně vstupuje historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.
3. 7. 2020 • Schváleno. Nová pražská lanovka do pěti let propojí Podbabu s Bohnicemi • Pražští zastupitelé schválili stavbu nové lanové dráhy, která propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky potrvá asi sedm minut. Celkové náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun.
12. 12. 2019 • Praha nechala opravit pozůstatky po bývalé lanové dráze • V Letenských sadech byla obnovena jedna ze zapomenutých pražských technických památek, část původní lanové dráhy. V místě bývalé horní stanice vznikla nová vyhlídka. Rekonstrukce vyšla na 2,3 milionu korun.
14. 6. 2018 • Lanovka na Petřín už zase nejezdí. Kdy se ji podaří opravit? • Ve středu odpoledne se opět zastavil provoz lanové dráhy na Petřín. Letos je to už potřetí. Dopravní podnik uvedl, že došlo k závadě na ložisku u kola jednoho z vozů. Předpokládá se, že odstranění závady potrvá až do soboty. Letos to přitom není poprvé, co musí lidé na kvůli výluce vyšlapat na Petřín pěšky. V dubnu byla lanovka mimo provoz více než dva týdny kvůli poruše brzd. V březnu přitom nejezdila z důvodu pravidelné technické revize. Nynější porucha byla podle mluvčí DPP Anety Řehkové odhalena při běžné kontrole. „Nebylo to v provozu s cestujícími,“ řekla. Mechanici zjistili nedostačující pohyblivost kola u jednoho vozu lanovky, závada je údajně v ložisku. „Vzhledem k prostorovému uložení není možné tuto závadu odhalit běžnou vizuální kontrolou,“ uvedla Řehková. Oprava se protáhne tím, že z vozu bude nutné vyjmout nápravu a odvézt ji do servisní firmy, kde se budou měnit všechna ložiska. Náprava také dostane nová kola. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.
20. 4. 2018 • Dobrá zpráva! Lanovka na Petřín se znovu rozjede • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) byl nucen od 4. dubna odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem byla deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Po proběhlé mimořádné opravě je nyní zařízení plně funkční a bezpečné. Běžný provoz s cestujícími bude zahájen od soboty 21. dubna 2018 od 9:00 hod. dle letního jízdního řádu. Při průběžné kontrole bezpečnostní brzdy vozu č. 2, prováděné statickou zkouškou na stojícím voze, bylo zjištěno nesprávné zachycení čelistí (klínů) na brzdné lano. Z důvodu zachování bezpečnosti byl proto provoz lanové dráhy zastaven. Po rozebrání celého zachycovacího ústrojí byla zjištěna deformace nosného podélníku rámu vozu. Byla zjištěna nesouosost celého zachycovacího zařízení a natočení opěrné plochy pevného vodícího klínu. Nejprve bylo provedeno rovnání rámu pomocí hydraulického zvedáku. Ve spolupráci s VÚKV proběhla diagnostika a bylo provedeno přesné proměření celého zařízení. Z výsledků diagnostiky vyplynulo, že je nutné vybrousit vodicí boční plochu horního vodícího trojúhelníku, upravit chod převodové páky pravého klínu, vyměnit deformovaná vodící táhla a čepy, obnovit funkci zazámkování spodní desky a nově zalícovat spodní okraje. [related-post id="9426"] „Všechny doporučené úkony byly provedeny, celé zařízení bylo opětovně sestaveno a seřízeno. Následně proběhla kontrola funkčnosti s kladným výsledkem. Na základě vyhodnocení všech zkoušek lze nyní říci, že zařízení je plně funkční i bezpečné a je tedy možné zahájit běžný provoz s cestujícími,“ uvedl Pavel Kejha, vedoucí LD Petřín.
9. 4. 2018 • Lanovka na Petřín má poruchu, nepojede několik týdnů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen v dalších dnech odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem je deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Opravy potrvají až do odvolání, a to cca dva týdny. Deformací došlo k vyosení celého soustrojí pohyblivých klínů, čepů a táhel od ideální osy. Tímto vyosením vzniká prostorová vůle klínů, kdy při zapůsobení bezpečnostní brzdy nedojde k přichycení klínů k brzdnému lanu. Zařízení klínové bezpečnostní brzdy je spuštěno v případě odlehčení závěsné páky nebo přetržení tažného lana. „Dbáme na bezpečnost našich cestujících. Musíme tedy opravit závadu na rámu podvozku, který pochází z roku 1931, upraven byl v roce 1992. Provádíme mj. diagnostické měření rámu, vyrovnání nosných profilů rámové konstrukce do příčné osy vozu, opravu zdeformovaných táhlových domků klínové brzdy, výrobu nových táhel, čepů a lícovaných šroubů z důvodu deformace,“ řekl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že oprava je časově náročná. [related-post id="6396"] Závada prý nemá souvislost s provedenou revizí v březnu 2018. DPP při letošní jarní odstávce provedl celkovou kontrolu mechanických i elektrických součástí lanovky či přeměření souososti náprav. Dále byla provedena defektoskopická zkouška nosných částí rámového podvozku s výsledkem, který nevykazoval žádné trhliny v konstrukci. Dále byla provedena revize strojních částí lanové dráhy a provedeny všechny předepsané zkoušky včetně zkoušek brzdných systémů, a to s kladným výsledkem. Po provedených zkouškách a revizích vyhovovaly vozy všem požadavkům na bezpečný provoz. Při pravidelných statických zkouškách brzdného systému prováděných za provozu však došlo po zavěšení vozů na brzdná lana k deformaci nosných konstrukčních částí klínové bezpečnostní brzdy.
4. 4. 2018 • Lanovka na Petřín nejede • Z důvodu technické závady dochází ode dneška až do odvolání k dočasnému přerušení provozu lanové dráhy na Petřín. Předpokládáný termín obnovení provozu je nejdříve v sobotu 7. dubna 2018.