Září je měsíc second handů. Iniciativy vyzývají k bojkotu fast fashion
Září je v módním světě měsícem týdnů módy, na kterých návrháři představují své kolekce pro nadcházející jaro. Právě proto mezinárodní charitativní organizace OXFAM vyhlásila září jako měsíc second handů a bojkotu nového oblečení.
Kampaň Second Hand September podpořila řada osobností britské módy. Stylistka Bay Garnett, která se postarala o její vizuální stránku, je známá hledáním originálních secondhandových modelů. Z nich se pak na stránkách předních módních magazínů stávají trendy – třeba když do sekáčových kousků oblékla modelku Kate Moss. „Před patnácti lety byl trend vintage ztělesněním originality a individuality, i zásobárnou originálních kousků,“ rekapituluje Garnett. Nakupování z druhé ruky se tak stává demonstrací určitého názoru a volbou šetrnější k životnímu prostředí.
Iniciativy bojující proti fast fashion
Hnutí Second Hand September je přitom jen jednou z mnoha iniciativ, které se snaží upozornit na zničující dopad módního průmyslu na životní prostředí. Ostatní organizace jsou ve svých požadavcích ještě nekompromisnější než OXFAM. Například iniciativa Fashion for Good’s vyzývá konzumenty k tříměsíčnímu bojkotu nákupu oblečení v módních řetězcích. Zároveň nabízí pět pravidel, jak uzpůsobit výběr oblečení, aby bylo nejen hezké, ale zároveň i ekologické a odpovědné.
Nejrazantnější přístup však zastává sociálně-politické hnutí Extinction Rebellion, které bojuje za ochranu klimatu i s pomocí občanské neposlušnosti. Pauza od nakupování nového oblečení by podle hnutí měla trvat nejméně rok. Organizace se tím mimo jiné snaží rozkolísat módní průmysl, který stále zrychluje přísun nových kolekcí. „Co je moc, to je moc,“ píše Extinction Rebellion o nutnosti konat.
Kromě toho Extinction Rebellion volá po zrušení nadcházejícího londýnského týdne módy. Podle Sary Arnold však nejde o to zabít něčí kreativitu, ale naopak ji podpořit při přešívání, upravování a kombinování oděvů nebo výměnu oblečení mezi lidmi. Hastagem #boycottfashion pak iniciativa na sociálních sítích šíří výzvu, abychom se zamysleli nad svými nákupními návyky.
Fashion pakt
Na srpnovém summitu G7 v přímořském letovisku Biarritz se třiadvacet módních značek – velké módní domy (Chanel, Ralph Lauren nebo Prada) i fast fashion řetězce (španělská Zara či H&M) – zavázalo k tzv. fashion paktu. Ten má zlepšit podmínky v zemích s levnou pracovní silou, kde se oblečení vyrábí, a zároveň klást důraz na udržitelnost koloběhu celého módního průmyslu. Větší uskupení má napomáhat tomu, aby firmy mohly přicházet s různými řešeními a vzájemně se podpořit. Jedním z hlavních bodů, ke kterým se uskupení zavázalo, je nejpozději do roku 2030 používat při výrobě obnovitelné zdroje energie a eliminovat znečištění z mikrovláken.
Fashion Revolution
Na problémy související s fast fashion upozorňuje i mezinárodní iniciativa Fashion Revolution. Ta vznikla v Londýně v reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza. V jejích troskách zahynulo 1130 lidí a více než 2500 jich bylo zraněno. Hlavním cílem Fashion Revolution je zvýšit ve společnosti povědomí o tom, že jak funguje módní průmysl a jaké negativní dopady jeho fungování přináší. Kampaň také usiluje o maximální transparentnost dodavatelského řetězce oděvních značek, které prostřednictvím hashtagu #whomademyclothes vyzývá k tomu, aby ukázaly, že nemají co skrývat. Hlavním znakem kampaně jsou fotky v oblečení naruby, které spotřebitelé během Fashion Revolution Weeku sdílejí na sociálních sítích.
Kde nakupovat „udržitelně“
Kde lovit? Na sekáč narazíte skoro na každém kroku. Pokud však chcete víc než jen klasickou „hrabárnu“, přinášíme vám několik tipů, kam vyrazit.
Fungování Moment Charity Shops je postaveno na principu dárcovství a prodeje použitého oblečení a dalších věcí z domácnosti. Lidé do obchodů věnují oblečení přímo nebo prostřednictvím organizovaných sbírek. Ve spolupráci s úřadem práce zaměstnává Moment lidi, kteří jsou z různých důvodů hůře uplatnitelné na trhu práce – dlouhodobě nezaměstnané, starší 50 let nebo pečující o malé děti. Během roční práce tito lidé obnoví své pracovní návyky, posílí své sebevědomí. sociální a komunikační dovednosti a získají také novou pracovní zkušenost. To vše zvyšuje jejich šance na další pracovní uplatnění.
1981 Secondhand funguje primárně online, pravidelně však organizuje různé pop upy, na nichž je možné si sortiment tzv. osahat.
Posledním tipem je Win win love. Ten, stejně jako 1981 Secondhand, funguje primárně online. V sortimentu jsou zastoupeny vysoce kvalitní značky, včetně luxusních jako jsou Chanel, Max Mara nebo Valentino. Střih oblečení je jednoduchý, v základních barvách, přírodních materiálech a unisex střizích. Nechybí ani upcyklované kousky, například košile z džínů nebo patchworkové přikrývky.
Co vy a móda? Přemýšlíte, co a kde nakupujete?
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují