MagazínKlára Dvořáková18. září 20194 minuty čtení

Září je měsíc second handů. Iniciativy vyzývají k bojkotu fast fashion

Září je v módním světě měsícem týdnů módy, na kterých návrháři představují své kolekce pro nadcházející jaro. Právě proto mezinárodní charitativní organizace OXFAM vyhlásila září jako měsíc second handů a bojkotu nového oblečení.

Kampaň Second Hand September podpořila řada osobností britské módy. Stylistka Bay Garnett, která se postarala o její vizuální stránku, je známá hledáním originálních secondhandových modelů. Z nich se pak na stránkách předních módních magazínů stávají trendy – třeba když do sekáčových kousků oblékla modelku Kate Moss. „Před patnácti lety byl trend vintage ztělesněním originality a individuality, i zásobárnou originálních kousků,“ rekapituluje Garnett. Nakupování z druhé ruky se tak stává demonstrací určitého názoru a volbou šetrnější k životnímu prostředí.

Iniciativy bojující proti fast fashion

Hnutí Second Hand September je přitom jen jednou z mnoha iniciativ, které se snaží upozornit na zničující dopad módního průmyslu na životní prostředí. Ostatní organizace jsou ve svých požadavcích ještě nekompromisnější než OXFAM. Například iniciativa Fashion for Good’s vyzývá konzumenty k tříměsíčnímu bojkotu nákupu oblečení v módních řetězcích. Zároveň nabízí pět pravidel, jak uzpůsobit výběr oblečení, aby bylo nejen hezké, ale zároveň i ekologické a odpovědné.

Nejrazantnější přístup však zastává sociálně-politické hnutí Extinction Rebellion, které bojuje za ochranu klimatu i s pomocí občanské neposlušnosti. Pauza od nakupování nového oblečení by podle hnutí měla trvat nejméně rok. Organizace se tím mimo jiné snaží rozkolísat módní průmysl, který stále zrychluje přísun nových kolekcí. „Co je moc, to je moc,“ píše Extinction Rebellion o nutnosti konat.

Kromě toho Extinction Rebellion volá po zrušení nadcházejícího londýnského týdne módy. Podle Sary Arnold však nejde o to zabít něčí kreativitu, ale naopak ji podpořit při přešívání, upravování a kombinování oděvů nebo výměnu oblečení mezi lidmi. Hastagem #boycottfashion pak iniciativa na sociálních sítích šíří výzvu, abychom se zamysleli nad svými nákupními návyky.

Fashion pakt

Na srpnovém summitu G7 v přímořském letovisku Biarritz se třiadvacet módních značek – velké módní domy (Chanel, Ralph Lauren nebo Prada) i fast fashion řetězce (španělská Zara či H&M) – zavázalo k tzv. fashion paktu. Ten má zlepšit podmínky v zemích s levnou pracovní silou, kde se oblečení vyrábí, a zároveň klást důraz na udržitelnost koloběhu celého módního průmyslu. Větší uskupení má napomáhat tomu, aby firmy mohly přicházet s různými řešeními a vzájemně se podpořit. Jedním z hlavních bodů, ke kterým se uskupení zavázalo, je nejpozději do roku 2030 používat při výrobě obnovitelné zdroje energie a eliminovat znečištění z mikrovláken.

Fashion Revolution

Na problémy související s fast fashion upozorňuje i mezinárodní iniciativa Fashion Revolution. Ta vznikla v Londýně v reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza. V jejích troskách zahynulo 1130 lidí a více než 2500 jich bylo zraněno. Hlavním cílem Fashion Revolution je zvýšit ve společnosti povědomí o tom, že jak funguje módní průmysl a jaké negativní dopady jeho fungování přináší. Kampaň také usiluje o maximální transparentnost dodavatelského řetězce oděvních značek, které prostřednictvím hashtagu #whomademyclothes vyzývá k tomu, aby ukázaly, že nemají co skrývat. Hlavním znakem kampaně jsou fotky v oblečení naruby, které spotřebitelé během Fashion Revolution Weeku sdílejí na sociálních sítích.

Kde nakupovat „udržitelně“

Kde lovit? Na sekáč narazíte skoro na každém kroku. Pokud však chcete víc než jen klasickou „hrabárnu“, přinášíme vám několik tipů, kam vyrazit.

Fungování Moment Charity Shops je postaveno na principu dárcovství a prodeje použitého oblečení a dalších věcí z domácnosti. Lidé do obchodů věnují oblečení přímo nebo prostřednictvím organizovaných sbírek. Ve spolupráci s úřadem práce zaměstnává Moment lidi, kteří jsou z různých důvodů hůře uplatnitelné na trhu práce – dlouhodobě nezaměstnané, starší 50 let nebo pečující o malé děti. Během roční práce tito lidé obnoví své pracovní návyky, posílí své sebevědomí. sociální a komunikační dovednosti a získají také novou pracovní zkušenost. To vše zvyšuje jejich šance na další pracovní uplatnění.

1981 Secondhand funguje primárně online, pravidelně však organizuje různé pop upy, na nichž je možné si sortiment tzv. osahat.

Posledním tipem je Win win love. Ten, stejně jako 1981 Secondhand, funguje primárně online. V sortimentu jsou zastoupeny vysoce kvalitní značky, včetně luxusních jako jsou Chanel, Max Mara nebo Valentino. Střih oblečení je jednoduchý, v základních barvách, přírodních materiálech a unisex střizích. Nechybí ani upcyklované kousky, například košile z džínů nebo patchworkové přikrývky.

Co vy a móda? Přemýšlíte, co a kde nakupujete?

Čtěte také…
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují

Nepřehlédněte

Časem zapomenutá legendární herečka má v Praze pomník. Až půjdete kolem, připomeňte si její osud. Dnes je den jejího narození • Doba se mění závratnou rychlostí. Co bylo včera slavné, je dnes zapomenuto. A právě teď nastal čas oprášit jeden fascinující příběh z českých divadelních prken. Budete překvapeni, jak originální pocty se jedné herečce dostalo od fanoušků, když končila kariéru.

Tohle má ochránit Čechy před dalším masakrem. Policie odhalila detaily • Česká policie prochází zásadní proměnou. Do roku 2027 do ní stát investuje více než tři miliardy korun. Jde o největší modernizaci za poslední dekádu.

Třídíte vánoční odpad špatně? Nejste sami. Tyhle chyby dělá většina z nás. Kam s kelímkem od svařáku, celofánem nebo balicím papírem • Stává se vám, že před barevnými kontejnery častěji rozmýšlíte, kam který odpad patří? Tuhle situaci v poslední době zažívá čím dál víc z nás. Způsobů balení a typů obalů totiž rychle přibývá a s nimi i otázek, jak správně třídit.

Vánoční tuková pohroma v Praze: Zachraňte potrubí, oleje a tuky vytřídíte snadno • Vánoční svátky nejsou jen časem klidu a pohody, ale také obdobím, kdy výrazně narůstá množství spotřebovaných jedlých olejů a tuků, ať už v domácnostech nebo gastro zařízeních. Ty pak často končí na nesprávném místě – v kanalizačním potrubí. Pražské vodovody a kanalizace proto opakovaně upozorňují na nutnost správné likvidace tohoto druhu odpadu. Jejím nedodržováním hrozí ucpávání trubek a kanalizací, což představuje pro kanalizační systém a čistírny odpadních vod značnou zátěž.

Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují • V českých domácnostech se v předvánočním čase opět rozhořívají vášnivé debaty. Některé z nich se táhnou celé generace a nemají jednoznačného vítěze. Když přijde řeč na bramborový salát, dokáže to pořádně rozvířit emoce.

Češi šílí. Oblíbený vánoční sortiment byl vyprodaný už v listopadu. Víme, do kdy máte ještě čas na nákupy • Předvánoční nákupní horečka zasáhla českou kotlinu v plné síle. Mnoho lidí letos vyrazilo do obchodů výrazně dříve než v předchozích letech. Zdá se, že tradiční české odkládání vánočních nákupů na poslední chvíli pomalu ustupuje novému trendu.

Narodil se přesně před 123 lety. Tenhle herec změnil tvář českého filmu • České diváky stále baví kouzlo prvorepublikových filmů. Jejich půvab, elegance a především brilantní herecké výkony přitahují i dnešní publikum zvyklé na moderní filmovou tvorbu.

Dechberoucí vánoční překvapení. Světelná show na pražském letišti • Vánoční atmosféra v Česku nabírá nové rozměry. Stále více lidí firem hledá netradiční způsoby, jak zpříjemnit adventní čas svým zákazníkům i zaměstnancům.

Bývalý televizní magnát to řekl naplno a jasně. ČT měla dávno zmizet, neplní svou roli • Česká mediální scéna prochází v posledních letech turbulentními změnami. Stále více diváků přehodnocuje své návyky a způsob, jakým konzumují televizní obsah. Do tohoto víru změn nyní vstupuje výrazný hlas z minulosti.

Meteorologové mají pro Čechy nepříjemnou zprávu. Takhle to letos dopadne • Stále více Čechů si všímá, že typická zimní idylka z dob našich prarodičů je spíše vzácností. Namísto zasněžených ulic a třpytivých rampouchů na okapech se častěji setkáváme s blátivými chodníky a deštivým počasím.