Zákeřné finty eshopů nutí Čechy utrácet proti vůli. Inspektoři našli závažná pochybení. Měli byste si dávat pozor
Vánoce jsou už za týden a Češi mají poslední možnost nakoupit dárky na e-shopech. Přestože je internetový trh pod přísným drobnohledem úřadů, stále se množí případy podvedených a napálených zákazníků.
Podle průzkumu letos domácnosti plánují za Vánoce utratit asi 12,5 tisíce korun. Velkou část těchto peněz vyinkasují právě provozovatelé eshopů, kteří již předem počítají s významným nárůstem tržeb. Bohužel ne všichni se chovají poctivě. Nejnověji na to dokonce upozorňuje Česká obchodní inspekce.
Nutí lidi utrácet
Ve třetím kvartálu si inspektoři proklepli 148 prodejců a výsledek opět šokoval. Došlo k porušení právních předpisů ve 125 případech. Velmi častým prohřeškem bylo závažné používání nekalých obchodních praktik. To jsou i takové, které nutí zákazníky k nechtěnému nákupu.
Změní se vám výplata. Víme, koho se to dotkne nejvíc. Češi se musí připravit na novou realitu
Vědci rozklíčovali tajemství úspěšných lidí. Je překvapivě jednoduché
„Bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele,“ uvedla inspekce ve finální zprávě.
Hrají s námi falešnou hru
Mezi časté manipulativní taktiky patří vytváření umělého nedostatku. Obyčejně jde třeba o věty typu „zbývají poslední 2 kusy za tuto cenu“ nebo „tento produkt si právě prohlíží 3976 dalších zákazníků“. Psychologický tlak na mozek funguje dokonale a lidé často podlehnou. A to není vše!
„Náš mozek je nastaven tak, aby věnoval pozornost tomu, když se něco liší, protože to může představovat potenciální nebezpečí nebo příležitost,“ vysvětluje psycholožka Kate Nightingaleová.
Nikdy neříkejte tuto větu naštvanému člověku. Můžete ho vytočit ještě víc. Funguje účinnější taktika
Tohle má ochránit Čechy před dalším masakrem. Policie odhalila detaily
A také recenze mohou být jistou formou manipulace. E-shopy vědí, že lidé se vlastně chovají tak trochu jako stádo ovcí, a proto strategicky umisťují hodnocení a doporučení pod nabízené produkty. Jenomže ne vždy s námi hrají férovou hru. Mnohdy může jit o zcela smyšlené věci.
Ostatně i 16 případů porušení, které zjistili inspektoři ČOI, se týkalo právě spotřebitelských recenzí, kdy prodávající neinformovali o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněná spotřebitelská recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek skutečně použil nebo si jej zakoupil.
Češi přestávají slavit Vánoce? Lpění na tradicích přivádí mnohé ke zhroucení. Někteří mají odvahu říct dost. A uvádí důvody
Konec levných nákupů z Číny? Česko chce konečně zarazit predátorské eshopy, přidávají se další státy