Z Prahy do Brna za 40 minut? Přípava stavby rychlotratě začíná. Kdy vyjedou první vlaky?
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala zpracování Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav uzavřením smlouvy s vítěznou společností SUDOP Praha.
Práce na studii poběží 29 měsíců a zaměří se na technické, provozní a následně ekonomické posouzení celého úseku z Prahy přes Brno do Břeclavi. Současně prověří a navrhne proveditelné řešení, které uspokojí budoucí vnitrostátní i přeshraniční poptávku v osobní dálkové dopravě.
„Zahájení prací na studii proveditelnosti klíčového vnitrostátního vysokorychlostního úseku je dalším milníkem v přípravě a budoucí realizaci konceptu Rychlých spojení. Navážeme na již probíhající zpracování úseku z hlavního města do Drážďan,“ přibližuje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech a současně doplňuje: „Jde o výstavbu zcela nové vysokorychlostní trati z Prahy přes Brno do Vranovic, kde se napojí na modernizovanou konvenční železnici do Břeclavi.“
Dvě varianty
Studie by měla posoudit dvě principiální varianty stavby nové trati, a to tzv. severní koridor přes Havlíčkův Brod a jižní přes Benešov. Nedílnou součástí bude stanovení dopravního konceptu, zohlední se investiční a provozní náročnost, v neposlední řadě pak územní průchodnost formou základního vyhodnocení územních kolizí. V rámci určení přepravního potenciálu se posoudí vliv traťových rychlostí v hladinách 250, 300 a 350 km/h s jasně stanovenými jízdními dobami a se zohledněním okolních nácestných míst.
Nejpozději v polovině století
Nová trať Praha–Brno se má stát nejdůležitější větví budoucí vysokorychlostní sítě v českých zemích. Zároveň je součástí evropské sítě TEN-T, ovšem jen její doplňkové části zvané Comprehensive, u níž je nejzazší datum dokončení stanoveno na rok 2050.
Pokud by se trať začala stavět už dnes, stála by asi 160 miliard korun. Počítá se s tím, že vlaky mezi Prahou a Brnem budou jezdit v patnáctiminutovém taktu a trasu urazí zhruba za čtyřicet minut.