Pražské zprávyPražskýDEN.cz12. dubna 20182 minuty čtení

Z Prahy do Brna za 40 minut? Přípava stavby rychlotratě začíná. Kdy vyjedou první vlaky?

Například vlaky TGV ve Francii jezdí 300km rychlostí už od 80. let minulého století.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala zpracování Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav uzavřením smlouvy s vítěznou společností SUDOP Praha.

Práce na studii poběží 29 měsíců a zaměří se na technické, provozní a následně ekonomické posouzení celého úseku z Prahy přes Brno do Břeclavi. Současně prověří a navrhne proveditelné řešení, které uspokojí budoucí vnitrostátní i přeshraniční poptávku v osobní dálkové dopravě.

ČTĚTE TAKÉ: Pokuta za polovinu prodloužena na dobu neurčitou. Černých pasažérů v MHD dál ubývá

„Zahájení prací na studii proveditelnosti klíčového vnitrostátního vysokorychlostního úseku je dalším milníkem v přípravě a budoucí realizaci konceptu Rychlých spojení. Navážeme na již probíhající zpracování úseku z hlavního města do Drážďan,“ přibližuje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech a současně doplňuje: „Jde o výstavbu zcela nové vysokorychlostní trati z Prahy přes Brno do Vranovic, kde se napojí na modernizovanou konvenční železnici do Břeclavi.“

Dvě varianty

Studie by měla posoudit dvě principiální varianty stavby nové trati, a to tzv. severní koridor přes Havlíčkův Brod a jižní přes Benešov. Nedílnou součástí bude stanovení dopravního konceptu, zohlední se investiční a provozní náročnost, v neposlední řadě pak územní průchodnost formou základního vyhodnocení územních kolizí. V rámci určení přepravního potenciálu se posoudí vliv traťových rychlostí v hladinách 250, 300 a 350 km/h s jasně stanovenými jízdními dobami a se zohledněním okolních nácestných míst.

Nejpozději v polovině století

Nová trať Praha–Brno se má stát nejdůležitější větví budoucí vysokorychlostní sítě v českých zemích. Zároveň je součástí evropské sítě TEN-T, ovšem jen její doplňkové části zvané Comprehensive, u níž je nejzazší datum dokončení stanoveno na rok 2050.

Pokud by se trať začala stavět už dnes, stála by asi 160 miliard korun. Počítá se s tím, že vlaky mezi Prahou a Brnem budou jezdit v patnáctiminutovém taktu a trasu urazí zhruba za čtyřicet minut.

ČTĚTE TAKÉ: Radost v Zoo Praha. Narodila se dvě mláďata lemura kata

Nepřehlédněte