Výstava modelů vláčků seznámí s vývojem železniční dopravy v Česku
Pro všechny příznivce vlakové dopravy i nadšené modeláře připravilo Národní zemědělské muzeum ve spolupráci s Klubem železničních modelářů Prahy 7 výstavu modulového kolejiště ve velikosti H0, tedy vlakových modelů s měřítkem zmenšení 1:87 a s rozchodem kolejí 16,5 mm. K vidění bude v hlavní výstavní budově muzea v Praze na Letné od 10. do 15. dubna.
Kromě nového koncového nádraží, jehož model byl realizován podle skutečné železniční stanice Tachov, budou k vidění především různé vlakové soupravy, které budou střídavě v provozu a v průběhu výstavy budou postupně obměňovány.
Návštěvníkům výstavy se představí zejména modely vozidel bývalých Československých státních drah z období od vzniku Československa až do roku 1992, typické československé vlakové soupravy od lokálky přes rychlík až po těžký nákladní vlak. Provoz bude zajišťován převážně modely parních a motorových lokomotiv a modely motorových vozů a jednotek.Kromě železničních modelů si budou moci návštěvníci na modelovém kolejišti prohlédnout i modely automobilů a zejména modely zemědělské a lesní techniky, také v měřítku 1:87.
„Letos slavíme výročí sto let vzniku našeho muzea i vzniku samostatného Československého státu a toto téma zohledňuje i většina akcí, které tento rok pořádáme. Výstava Modulové kolejiště ukáže nejen nadšeným modelářům, jak se vyvíjela československá vlaková doprava od roku 1910 až do roku 1992,“ říká generální ředitel Národního zemědělského muzea Milan Jan Půček.
Každý den jiné modely
Na výstavě bude probíhat i obměna vlakových souprav podle železničně modelářských epoch. To znamená, že při zahájení výstavy v úterý se předpokládá provoz vozidel z epoch I a II – modely z období let 1910–1945, ve středu by měl provoz probíhat v epochách II a III – modely z období let 1921–1955, ve čtvrtek pak v epoše III – modely z období let 1955–1968 a od pátku do soboty se předpokládá provoz v epoše IV – modely z období let 1968–1992. V neděli na závěr výstavy bude připraven kompletní průřez všemi časovými epochami od roku 1910 až po vznik Českých drah v roce 1993.
Kolejiště bude sestaveno z jednotlivých modulů s typovými čely, délka hlavní jednokolejné tratě dosáhne téměř 60 metrů, vedlejší odbočná trať bude dlouhá 10 metrů. Hlavní trať bude ukončena vratnými smyčkami a budou se na ní nacházet dvě mezilehlé železniční stanice a větší depo s točnou. Hlavní i odbočná trať včetně železničních stanic je vybavena zjednodušeným zabezpečovacím zařízením, funkční návěstní soustavou a provoz je obdobně jako na skutečné železnici řízen výpravčími.