Pražské zajímavostiKristián Vích4. října 20183 minuty čtení

V Praze kdysi stával nádherný most. Museli ho ale zbourat

Řetězový most císaře Františka I.

Řetězový most císaře Františka I.

Předchůdce dnešního mostu Legií – most Františka I. – byl nejkrásnější stavbou své doby. Mimo jiné výrazně napomohl rozvoji Smíchova. Po 57 letech provozu však musel být stržen. Proč?

Až do poloviny 19. století byl Karlův most jediným mostem v Praze. Pokud se chtěli Pražané dostat z jednoho břehu Vltavy na druhý, museli buď projít po něm, nebo využít služeb četných přívozů.

Ještě kolem roku 1800 žilo v Praze jen asi 80 tisíc lidí, jenomže pak začal počet obyvatel prudce stoupat vlivem průmyslové revoluce. Do roku 1840 se počet Pražanů téměř zdvojnásobil, dosavadní městská infrastruktura přestávala stačit a všem bylo jasné, že město musí mít co nejdříve svůj druhý most.

Už v roce 1803 přišli s návrhem stavby nového mostu nejvyšší pražský purkrabí Jan Rudolf Chotek a František Antonín Kolovrat. Byla uspořádána sbírka a vypracovány plány, podle nichž měl být nový most postaven z litiny. Smělé vize ale nakonec zhatily napoleonské války a státní bankrot.

Až o více než 30 let později myšlenku oprášil Karel Chotek, syn Jana Rudolfa a zároveň jeho nástupce ve funkci purkrabího. Stavět se začalo v roce 1839 podle projektu inženýra Bedřicha Schnircha. Ten už měl v té době za sebou výstavbu několika řetězových mostů v Čechách. Práce na stavbě byly svěřeny podniku českobudějovického průmyslníka a stavitele Vojtěcha Lanny (právě po něm je mimochodem v současnosti pojmenován pravidelný železniční spoj mezi Prahou a Českými Budějovicemi).

Nový pražský řetězový most spojoval Národní třídu (v 19. století nesla název Nové aleje) přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou. Stavební práce trvaly dva roky a slavnostní otevření proběhlo 4. listopadu 1841. Jméno dostal po císaři Františku I., který byl v té době již 6 let po smrti.

Monumentální stavba

Celková délka mostu byla 412 metrů, šířka mezi zábradlími 9 m. Dvě totožné poloviny mostu byly spojeny mohutným zděným pilířem na Střeleckém ostrově. Každý z obou dílů měl dvě věže, na nichž spočívala ve výši 10,5 m nad vozovkou ložiska mostních řetězů.

Monumentální most velmi přispěl k rozvoji Prahy a zejména Smíchova. Jak se ale ukázalo později, měl jeden zásadní nedostatek – příliš malou nosnost. V roce 1857 se most při přepravě obzvlášť těžkého vozu z Ringhofferovy továrny velmi prohnul a rozhoupal. Od té doby byly tyto těžké transporty vedeny opět po staré trase přes Karlův most. Konstrukce mostu také nedovolila instalaci kolejí tramvajové dráhy, a vozy tehdy ještě koňské dráhy tak končily na obou stranách mostu, přičemž cestující jej museli přecházet pěšky.

Stavba v průběhu dalších let přestávala stačit požadavkům doby. V roce 1898 byl most definitivně uzavřen a zbourán. Pražané museli přecházet po provizorním dřevěném mostě, který stál hned vedle. Roku 1901 byl pak na stejném místě slavnostně otevřen úplně nový kamenný most, který vydržel až do dnešních dnů.

Jak se měnil název mostu

Až do roku 1919 nesl most jméno císaře Františka I. V roce 1919 byl na počest československých legionářů přejmenován na most Legií. V období protektorátu se jmenoval Smetanův most. Mezi roky 1960-1990 to byl pro změnu most 1. máje.

Čtěte také…
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu

Nepřehlédněte

Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu • Žijeme v době, kdy se mění pohled na všechno. I na ty nejtěžší životní okamžiky. To, co bylo dříve tabu, se dnes stává předmětem vášnivých debat. A není divu, stojí před námy těžké otázky, na které musíme hledat odpovědi.

Kostka másla zadarmo. Řetězec bude v pátek uplácet zákazníky, Češi vezmou obchody útokem • Ceny másla v posledních měsících vyletěly do astronomických výšin. To představuje problém zejména v předvánočním čase, kdy každý peče cukroví. Teď ale svitla naděje na levnější máslo.

Dopravní peklo v české metropoli: Kde číhá největší nebezpečí • Řidiči to nemají v hlavním městě jednoduché. Stres, nervozita a nekonečné popojíždění v kolonách se podepisují na jejich psychice. Stále více řidičů při tom přiznává, že se některým místům v Praze záměrně vyhýbají.

Nikdy neříkejte tuto větu naštvanému člověku. Můžete ho vytočit ještě víc. Funguje účinnější taktika • Stále více Čechů a Češek se potýká s vyhrocenými situacemi v práci i doma. Není divu – doba je složitá a nervy mnohdy pracují na plné obrátky. Psychologové přitom varují, že nezvládnutý hněv může mít dalekosáhlé následky.

Časem zapomenutá legendární herečka má v Praze pomník. Až půjdete kolem, připomeňte si její osud. Dnes je den jejího narození • Doba se mění závratnou rychlostí. Co bylo včera slavné, je dnes zapomenuto. A právě teď nastal čas oprášit jeden fascinující příběh z českých divadelních prken. Budete překvapeni, jak originální pocty se jedné herečce dostalo od fanoušků, když končila kariéru.

Tohle má ochránit Čechy před dalším masakrem. Policie odhalila detaily • Česká policie prochází zásadní proměnou. Do roku 2027 do ní stát investuje více než tři miliardy korun. Jde o největší modernizaci za poslední dekádu.

Třídíte vánoční odpad špatně? Nejste sami. Tyhle chyby dělá většina z nás. Kam s kelímkem od svařáku, celofánem nebo balicím papírem • Stává se vám, že před barevnými kontejnery častěji rozmýšlíte, kam který odpad patří? Tuhle situaci v poslední době zažívá čím dál víc z nás. Způsobů balení a typů obalů totiž rychle přibývá a s nimi i otázek, jak správně třídit.

Vánoční tuková pohroma v Praze: Zachraňte potrubí, oleje a tuky vytřídíte snadno • Vánoční svátky nejsou jen časem klidu a pohody, ale také obdobím, kdy výrazně narůstá množství spotřebovaných jedlých olejů a tuků, ať už v domácnostech nebo gastro zařízeních. Ty pak často končí na nesprávném místě – v kanalizačním potrubí. Pražské vodovody a kanalizace proto opakovaně upozorňují na nutnost správné likvidace tohoto druhu odpadu. Jejím nedodržováním hrozí ucpávání trubek a kanalizací, což představuje pro kanalizační systém a čistírny odpadních vod značnou zátěž.

Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují • V českých domácnostech se v předvánočním čase opět rozhořívají vášnivé debaty. Některé z nich se táhnou celé generace a nemají jednoznačného vítěze. Když přijde řeč na bramborový salát, dokáže to pořádně rozvířit emoce.

Češi šílí. Oblíbený vánoční artikl byl vyprodaný už v listopadu. Víme, do kdy máte čas na nákupy • Předvánoční nákupní horečka zasáhla českou kotlinu v plné síle. Mnoho lidí letos vyrazilo do obchodů výrazně dříve než v předchozích letech. Zdá se, že tradiční české odkládání vánočních nákupů na poslední chvíli pomalu ustupuje novému trendu.