Petra Kolínská
26. 7. 2018 • Pražané touží po vlastních zahrádkách. Zatím pro ně ale není dost místa • V posledním červencovém týdnu byl dokončen důležitý dokument, který mapuje zahrádkářské osady v hlavním městě. Česká zemědělská univerzita v něm poukazuje na vzrůstající poptávku po městském zahrádkaření a nastiňuje srovnání s evropskými trendy vývoje. Metropole by se na základě této zprávy měla bránit redukci zahrádkářských osad a naopak začít hledat místa pro nové. Česká zemědělská univerzita také doporučila, aby osady byly více chráněny územním plánem. „Informace z generelu ukazují, že zahrádkářské osady je potřeba aktivně chránit. Postupné snižování počtu musíme zastavit a naopak hledat vhodné pozemky pro nové osady,“ řekla k tomu pražská radní pro územní rozvoj Petra Kolínská. Na základě zjištěných údajů a analýzy dat bude také připomínkován Metropolitní plán. V platném územním plánu se 80 procent plochy osad Českého zahrádkářského svazu nachází v nezastavitelném území. V návrhu Metropolitního plánu je to ovšem pouze 20 procent. „Podám proto připomínku, aby osady zůstaly v kategorii nezastavitelného území,“ uvedla pražská radní Petra Kolínská. Na území Prahy se nachází podle dokumentu celkem 199 osad, z čehož je 119 Českého zahrádkářského svazu, zbylých 80 není jejich členem a často také nejsou plně funkční. V dokumentu jsou také definovány hlavní přínosy zahrádkářských osad pro město. Součástí jsou i závěry z dotazníkového průzkumu mezi zahrádkáři.
20. 3. 2018 • U Suchdola vyroste nová čtvrť. Zastupitelstvo o ní bude hlasovat ve čtvrtek • V souvislosti s novou tramvajovou tratí, kterou vedení Prahy plánuje vybudovat z Podbaby do Suchdola, bude pražské zastupitelstvo hlasovat o dvou změnách územního plánu. Přijetí změn je potřebné pro vznik nové čtvrti místo dnešního brownfieldu v Sedlci a pro záchytné parkoviště P+R na budoucí konečné zastávce tramvaje. Obě změny zastupitelstvu doporučila ke schválení rada města na jednání minulý týden. Zastupitelé tak budou o obou změnách rozhodovat na zasedání tento čtvrtek. Bydlení pro 5 tisíc lidí První změna, označená jako Z 3000, řeší dnešní brownfield v Sedlci. Zde pojede v budoucnu tramvaj do kopce mírnou serpentinou a právě podél její dráhy by měla vyrůst nová čtvrť. Architektonické studio D3A, které pro město zpracovává podkladovou studii pro změny územního plánu, dává důraz na dodržení místního krajinného rázu a uměřenou výstavbu vesměs obytného typu. Předpoklad je, že by zde mohlo najít domov cca 5 000 lidí. Zde město ještě čeká jednání s desítkami vlastníků pozemků. [related-post id="5985"] „Tramvaj je důležitá pro univerzitu i pro obyvatele Suchdola. Proto chceme co nejdříve dosáhnout změn, které umožní tramvaj vyprojektovat. Kolem tramvajové trati logicky vznikají místa pro zástavbu, tramvaj by neměla projíždět zemí nikoho. Výstavba ale musí být v souladu s místním krajinným rázem. Studie předpokládá že bude vesměs čtyřpatrová,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky a radní hl. m. Prahy pro územní rozvoj. Nové parkoviště Druhá změna s číslem Z 2976 se týká území budoucí tramvajové smyčky na Výhledech. Zde by mělo vyrůst záchytné parkoviště, které umožní řidičům přijíždějícím ze severozápadu zaparkovat a jet dále do města tramvají. Studie zde navrhuje v zájmu menšího záboru zemědělské půdy nízký parkovací dům. Parkovací kapacita má být přibližně 375 míst. Obě změny byly doporučeny jak Komisí pro změny územního plánu, tak Výborem pro územní rozvoj a územní plán. [related-post id="5136"] Účelem výstavby tramvajové trati do Suchdola je podle magistrátu především zvýšení kapacity místní veřejné dopravy. Současné přeplněné autobusy často v dopravních špičkách stojí v kolonách společně s auty a jízdní doba se neúměrně prodlužuje. Jde o jeden z asi třiceti záměrů na rozšíření stávající tramvajové sítě po celém městě. Dle aktuálních průzkumů využívá autobusy z Prahy 6 do Suchdola cca 23 000 lidí denně. Dopravní predikce říkají, že tramvaj by mohlo využívat cca 30 000 cestujících. „Kromě úbytku automobilového tranzitu skrze Suchdol by se tak místní mohli těšit i na přímé tramvajové propojení do centra města bez nutnosti přestupu,” dodává k tomu Petra Kolínská.