Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů
Tramvaje v hale strašnické vozovny.
Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.
„Kořeny strašnické vozovny sahají do doby, kdy naší zemi vládnul mocnář František Josef I. Provoz vozovny byl zahájen 8. října 1908, tedy přesně před 110 lety. V té době byla největší pražskou tramvajovou strojovnou. V roce 1929 se strašnická vozovna dočkala také architektonicky zajímavě řešené měnírny,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí odd. Archiv DPP.
Samotné haly strašnické vozovny však už mezi nejstarší nepatří, na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století byly zcela přestavěny. Dokončením přestavby strašnické vozovny a dokončením nové vozovny ve Vokovicích bylo možné 1. května 1933 vyřadit z provozu nejstarší vozovnu Elektrických podniků na Královských Vinohradech. Některé starší, dodnes stále stojící objekty, jako například vozovny Vinohrady (Orionka) nebo Libeň (Švábky) svému původnímu účelu již dávno neslouží.
Další výrazné úpravy se vozovna dočkala v roce 1972, kdy dostalo dnešní podobu kolejiště. V novodobé minulosti se strašnické vozovna krátce stala domovem pro nízkopodlažní tramvaje 14T. Vozovna Strašnice také zásadním způsobem stanula u obnovení provozu některých historických vozů při příležitostných jízdách a u počátků provozu „nostalgických“ linek, především č. 91 (dnes 41).
Ve strašnické vozovně je v současné době umístěno 35 tramvají T3R.PLF, 63 tramvají T3RP a 34 tramvají T3R.PV. Vozovna je domovem i pro sněžný pluh, pracuje v ní 60 zaměstnanců údržby DPP. S tramvajemi z vozovny jezdí 179 řidičů DPP. Z vozovny se vypravují linky č. 2, 4, 5, 6, 7, 13, 15, 21, 22, 26 a noční 91, 85 a 97, tedy celkem 10 denních a tři noční linky.
Strašnická vozovna je jednou ze sedmi tramvajových dep, které Dopravní podnik hl. m. Prahy provozuje a patří k základním pilířům pražské tramvajové sítě. Je mimo jiné zajímavá i tím, že je díky svému umístění v Praze jedinou vozovnou, ze které mohou tramvaje vyjíždět do tří různých stran.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují