Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme
Foto: Unsplash
Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.
Není náhoda, že nejčastěji nakupované druhy zboží jsou často rozprostřené po celé ploše supermarketu. Zatímco u vchodu vás uvítá nabídka ovoce a zeleniny, pro mléko musíte dojít až na druhý konec prodejní plochy. A pečivo pak najdete schované třeba až před pokladnami. Proč? Během procházení obchodem je na zákazníky nastražena spousta dalších lákadel, kterým je těžké odolat. Často se pak stane, že i když jste původně šli jen pro jednu konkrétní věc, v nákupním košíku máte spoustu dalších položek. A protože po čase si všichni stálí zákazníci na uspořádání regálů zvyknou, v pravidelných cyklech dochází v každé prodejně k přeskupení.
Obchodníci chtějí, abyste v supermarketu strávili co nejvíce času. I z tohoto důvodu nejsou prakticky v žádném supermarketu okna, která by propouštěla denní světlo. Stabilní světelné podmínky v kombinaci s pečlivě zvolenou hudbou vytvářejí příjemné prostředí, ze kterého se nikomu nechce odejít. Proč by to dělal, když je všude hromada pečlivě vyskládaných výrobků, s krásnými barevnými etiketami, čerstvě vypadající potraviny a lákavé slevy. To všechno dohromady způsobuje vyplavování hormonu štěstí dopaminu. My jako zákazníci se tak cítíme spokojeně a rádi se vracíme.
Abyste v supermarketu doopravdy ušetřili, musíte si vždy vybrat cenově výhodnější balení. Cena přepočtená na množstevní jednotku je sice u potravin napsaná, ovšem tak malým písmem, že se častěji necháme zlákat akční slevou. Například 150 gramů jogurtu v akci za 9,90 Kč stojí ve skutečnosti více, než půlkilové balení identického výrobku za 25 Kč. Samozřejmě, že roli zde hraje i cena obalového materiálu, ale to nemusí být vždy pravidlem. Někdy je to totiž přesně naopak – velké rodinné balení může být mnohem dražší než čtyři kusy menšího.
Aby nás obchodníci do supermarketu přilákali, často opakují slevové akce na stále stejné druhy zboží. Dobře vědí, že kromě akčního pracího prášku a instantní kávy nakoupíme i něco navíc. Skvělým způsobem, jak si své klienty zavázat, jsou i tzv. body za nákup. Nejenže díky nim obchodníci přesně vědí, co nejčastěji nakupujete, ale ještě mají jistotu, že k nim budete chodit pravidelně.
Samostatnou kapitolou je pak umístění samotného zboží v regálech. To nejdražší (nebo nejvýnosnější pro obchodníka) bývá nejčastěji umístěno v úrovni očí, zatímco levnější se častěji skrývá úplně dole. Nástraha v podobě čokolád, bonbonů a nejrůznějších snacků pak číhá na samém konci supermarketu u pokladen, kde po nich při čekání ve frontě na placení sáhne čas od času úplně každý.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují