MagazínTereza Běhalová22. října 20213 minuty čtení

Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme

Foto: Unsplash

Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.

Není náhoda, že nejčastěji nakupované druhy zboží jsou často rozprostřené po celé ploše supermarketu. Zatímco u vchodu vás uvítá nabídka ovoce a zeleniny, pro mléko musíte dojít až na druhý konec prodejní plochy. A pečivo pak najdete schované třeba až před pokladnami. Proč? Během procházení obchodem je na zákazníky nastražena spousta dalších lákadel, kterým je těžké odolat. Často se pak stane, že i když jste původně šli jen pro jednu konkrétní věc, v nákupním košíku máte spoustu dalších položek. A protože po čase si všichni stálí zákazníci na uspořádání regálů zvyknou, v pravidelných cyklech dochází v každé prodejně k přeskupení.

Obchodníci chtějí, abyste v supermarketu strávili co nejvíce času. I z tohoto důvodu nejsou prakticky v žádném supermarketu okna, která by propouštěla denní světlo. Stabilní světelné podmínky v kombinaci s pečlivě zvolenou hudbou vytvářejí příjemné prostředí, ze kterého se nikomu nechce odejít. Proč by to dělal, když je všude hromada pečlivě vyskládaných výrobků, s krásnými barevnými etiketami, čerstvě vypadající potraviny a lákavé slevy. To všechno dohromady způsobuje vyplavování hormonu štěstí dopaminu. My jako zákazníci se tak cítíme spokojeně a rádi se vracíme.

Abyste v supermarketu doopravdy ušetřili, musíte si vždy vybrat cenově výhodnější balení. Cena přepočtená na množstevní jednotku je sice u potravin napsaná, ovšem tak malým písmem, že se častěji necháme zlákat akční slevou. Například 150 gramů jogurtu v akci za 9,90 Kč stojí ve skutečnosti více, než půlkilové balení identického výrobku za 25 Kč. Samozřejmě, že roli zde hraje i cena obalového materiálu, ale to nemusí být vždy pravidlem. Někdy je to totiž přesně naopak – velké rodinné balení může být mnohem dražší než čtyři kusy menšího.

Aby nás obchodníci do supermarketu přilákali, často opakují slevové akce na stále stejné druhy zboží. Dobře vědí, že kromě akčního pracího prášku a instantní kávy nakoupíme i něco navíc. Skvělým způsobem, jak si své klienty zavázat, jsou i tzv. body za nákup. Nejenže díky nim obchodníci přesně vědí, co nejčastěji nakupujete, ale ještě mají jistotu, že k nim budete chodit pravidelně.

Samostatnou kapitolou je pak umístění samotného zboží v regálech. To nejdražší (nebo nejvýnosnější pro obchodníka) bývá nejčastěji umístěno v úrovni očí, zatímco levnější se častěji skrývá úplně dole. Nástraha v podobě čokolád, bonbonů a nejrůznějších snacků pak číhá na samém konci supermarketu u pokladen, kde po nich při čekání ve frontě na placení sáhne čas od času úplně každý.

Čtěte také…
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují

Zdroj: https://www.buzzfeed.com/josieayre1/supermarket-psychology, https://thewest.com.au/lifestyle/health-wellbeing/psychological-tricks-supermarkets-use-to-make-you-spend-more-ng-b88737696z, https://www.irishtimes.com/news/consumer/twenty-two-ways-supermarkets-trick-you-into-spending-more-money-1.4393323

Nepřehlédněte

Kostka másla zadarmo. Řetězec bude v pátek uplácet zákazníky, Češi vezmou obchody útokem • Ceny másla v posledních měsících vyletěly do astronomických výšin. To představuje problém zejména v předvánočním čase, kdy každý peče cukroví. Teď ale svitla naděje na levnější máslo.

Dopravní peklo v české metropoli: Kde číhá největší nebezpečí • Řidiči to nemají v hlavním městě jednoduché. Stres, nervozita a nekonečné popojíždění v kolonách se podepisují na jejich psychice. Stále více řidičů při tom přiznává, že se některým místům v Praze záměrně vyhýbají.

Nikdy neříkejte tuto větu naštvanému člověku. Můžete ho vytočit ještě víc. Funguje účinnější taktika • Stále více Čechů a Češek se potýká s vyhrocenými situacemi v práci i doma. Není divu – doba je složitá a nervy mnohdy pracují na plné obrátky. Psychologové přitom varují, že nezvládnutý hněv může mít dalekosáhlé následky.

Časem zapomenutá legendární herečka má v Praze pomník. Až půjdete kolem, připomeňte si její osud. Dnes je den jejího narození • Doba se mění závratnou rychlostí. Co bylo včera slavné, je dnes zapomenuto. A právě teď nastal čas oprášit jeden fascinující příběh z českých divadelních prken. Budete překvapeni, jak originální pocty se jedné herečce dostalo od fanoušků, když končila kariéru.

Tohle má ochránit Čechy před dalším masakrem. Policie odhalila detaily • Česká policie prochází zásadní proměnou. Do roku 2027 do ní stát investuje více než tři miliardy korun. Jde o největší modernizaci za poslední dekádu.

Třídíte vánoční odpad špatně? Nejste sami. Tyhle chyby dělá většina z nás. Kam s kelímkem od svařáku, celofánem nebo balicím papírem • Stává se vám, že před barevnými kontejnery častěji rozmýšlíte, kam který odpad patří? Tuhle situaci v poslední době zažívá čím dál víc z nás. Způsobů balení a typů obalů totiž rychle přibývá a s nimi i otázek, jak správně třídit.

Vánoční tuková pohroma v Praze: Zachraňte potrubí, oleje a tuky vytřídíte snadno • Vánoční svátky nejsou jen časem klidu a pohody, ale také obdobím, kdy výrazně narůstá množství spotřebovaných jedlých olejů a tuků, ať už v domácnostech nebo gastro zařízeních. Ty pak často končí na nesprávném místě – v kanalizačním potrubí. Pražské vodovody a kanalizace proto opakovaně upozorňují na nutnost správné likvidace tohoto druhu odpadu. Jejím nedodržováním hrozí ucpávání trubek a kanalizací, což představuje pro kanalizační systém a čistírny odpadních vod značnou zátěž.

Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují • V českých domácnostech se v předvánočním čase opět rozhořívají vášnivé debaty. Některé z nich se táhnou celé generace a nemají jednoznačného vítěze. Když přijde řeč na bramborový salát, dokáže to pořádně rozvířit emoce.

Češi šílí. Oblíbený vánoční artikl byl vyprodaný už v listopadu. Víme, do kdy máte ještě čas na nákupy • Předvánoční nákupní horečka zasáhla českou kotlinu v plné síle. Mnoho lidí letos vyrazilo do obchodů výrazně dříve než v předchozích letech. Zdá se, že tradiční české odkládání vánočních nákupů na poslední chvíli pomalu ustupuje novému trendu.

Narodil se přesně před 123 lety. Tenhle herec změnil tvář českého filmu • České diváky stále baví kouzlo prvorepublikových filmů. Jejich půvab, elegance a především brilantní herecké výkony přitahují i dnešní publikum zvyklé na moderní filmovou tvorbu.