Kam vyrazitPetra Domašínská6. března 20192 minuty čtení

Projeďte se unikátním historickým vlakem Stříbrný šíp! Jízda připomene výročí narození TGM

Nově zrekonstruovaný motorový vůz M 260.001 vystavený na Czech Raildays v Ostravě.

Nově zrekonstruovaný motorový vůz M 260.001 vystavený na Czech Raildays v Ostravě.

Milovníci železnice si v sobotu 9. března přijdou na své. České dráhy vypraví speciální motorový vůz Stříbrný šíp na Den s T. G. Masarykem v Lánech. Vlak pojede z hlavního nádraží v Praze do Stochova a připomene výročí narození prezidenta Osvoboditele. Hlavní program bude připraven v lánském Muzeu TGM, cestující se ale můžou těšit také na prohlídku salonku na pražském Hlavním nádraží a prezidentské čekárny ve Stochově. Ze Stochova do Lán bude zajištěna kyvadlová autobusová doprava.

Na akci bude vypraven motorový vůz Stříbrný šíp, jehož jízda navazuje na zvláštní parní vlaky, které byly na Den s TGM vypravovány na začátku tohoto století. Unikátní motorák Stříbrný šíp, ve kterém bude pro cestující zajištěno drobné občerstvení, odjede v sobotu 9. března z pražského Hlavního nádraží v 9:09.

ČTĚTE TAKÉ: Začal platit letní letový řád. Z Prahy se nyní létá do 162 destinací

Ještě před odjezdem můžou zájemci na pražském Hlavním nádraží absolvovat komentovanou prohlídku Vládního salonku, která začne v 8:30. A nebude to jediný běžně nepřístupný prostor, který bude možné v tento víkendový den navštívit. Na stochovském nádraží bude veřejnosti zpřístupněna od 10:00 do 16:00 Masarykova čekárna. Zájemci si tu zároveň budou moci prohlédnout Stříbrný šíp (v době mezi příjezdem od Prahy a návratem zpět do metropole).

Ve stejnou dobu, tj. od 10:00 do 16:00 hod., bude mezi Lány, kde bude připraven pestrý program, a Stochovem jezdit autobusová linka, která zajistí odvoz a návoz návštěvníků akce k vlakům směr Kladno a od vlaku z Kladna.

Zpáteční jízdenka na Stříbrný šíp včetně povinné rezervace stojí 449 korun. Jízdenky je možné zakoupit u všech pokladních přepážek ČD.

Jediný exemplář

Stříbrný Šíp byl vyroben ke konci roku 1938 firmou ČKD Praha jako rychlíkový motorový vůz pro tehdejší Československé státní dráhy. Jediný vyrobený exemplář sloužil v pravidelném provozu pouze do roku 1953, kdy byl definitivně odstaven. Nová éra tohoto unikátního motorového vozu se začala psát až po jeho nákladné rekonstrukci v roce 2016.

ČTĚTE TAKÉ: Velikonoční výluka metra nakonec bude

Sobotní jízda Stříbrného šípu připomene také den 14. března 1939, kdy se uskutečnila první prezentační jízda tohoto vozidla pro novináře. Stokilometrový úsek z Prahy do Pardubic tehdy urazil za 68 minut. O den později však vznikl Protektorát Čechy a Morava a další realizace vozidel této řady byla zrušena.

Nepřehlédněte