Praha uvažuje o autech, která budou řídit sama. Studie prověří možnosti
Pražští radní zadali vypracování studie pro přípravu pilotního projektu autonomní mobility v Praze. Cílem je zmapovat možná technologická a informační řešení, která zefektivní využití stávajících kapacit dopravních cest a umožní postupné nasazování samořiditelných vozů do městského provozu.
„Autonomní mobilita nás posune dále na pomyslné dráze k moderní a inovativní metropoli. V oblasti omezení dopadu dopravy na životní prostředí a lepšího plánování a plynulosti dopravy nám nesmí ujet vlak. Musíme směřovat k tomu, abychom byli mozkovnou a nikoliv montovnou. Doba postcovidová bude jedinečnou příležitostí pro zelené a chytré inovace nejen kvůli evropským dotacím pro tuto oblast,“ říká primátor Zdeněk Hřib.
Schválená studie, na kterou má navázat pilotní projekt autonomní mobility, spadá do koncepce Smart Prague do roku 2030. V ní si česká metropole vytyčila, že mobilita budoucnosti bude nejen čistá a sdílená, ale rovněž inteligentní a také samořídící.
„Rozvoj automatizace a inovativních způsobů řízení v automobilové dopravě souvisí rovněž s neustále se zvyšující oblibou nových služeb přepravy a služeb takzvané Mobility as a Service. Velikou výhodou této inovace je zvýšení efektivity využití dopravních prostředků, které budou Pražané a návštěvníci hlavního města moci také sdílet,“ doplňuje k autonomní mobilitě Michal Fišer, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT která má přípravu studie na starosti.
Zatím chybí legislativa
Již v současné době jsou k dispozici technická řešení, která umožňují s minimálními riziky nasadit do běžného provozu vozy s vyššími stupni automatizace. Hlavní překážkou je ale chybějící legislativa a také nedůvěra části veřejnosti. Schválená studie má za cíl se na tyto překážky soustředit a navrhnout vhodné a bezpečné podmínky pro testování autonomních vozů, a to jak jak osobních automobilů, tak i autobusů a vozidel Integrovaného záchranného systému.
„Očekáváme, že vypracovaná studie poskytne informace o předpokládaných nákladech na zajištění pilotního projetu a navrhne možný způsob spolupráce města a městských organizací se soukromými subjekty. Dále také dojde k vytvoření expertní skupiny hlavního města Prahy, která by měla stanovit cíle rozvoje autonomní mobility v české metropoli a zajistit provázanost studie s městským prostředím,“ dodává Matej Šandor, místopředseda představenstva Operátora ICT.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují