Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.
Na nákup 14 elektrobusů ve standardní délce 11 až 14 metrů s dvoupólovým nabíjením z troleje pomocí pantografového sběrače DPP v těchto dnech vypisuje otevřenou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná celková hodnota činí 200 milionů Kč bez DPH. Vítěz tendru by měl být znám na konci letošních letních prázdnin. První vůz by měl být dodán do 11 měsíců od podepsání kupní smlouvy.
Vozidla musí být nízkopodlažní a s minimálně 25 sedadly pro cestující. Samozřejmostí je homologace vozů pro provoz v ČR a jejich vybavení dle standardů kvality PID, tj. včetně klimatizace. Nad rámec standardů kvality PID poptává DPP v interiéru elektrobusů prostor pro souběžnou přepravu invalidního vozíku a kočárku nebo dvou invalidních vozíků.
K dalším požadavkům zakázky patří konstrukční rychlost elektrobusů minimálně 80 km/h, jejich životnost alespoň 12 let v městském provozu v Praze a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Jejich předpokládaný průměrný roční nájezd bude cca 60 tisíc kilometrů.
DPP má stanovené i požadavky na dojezd elektrobusů a životnost jejich trakčních akumulátorů. Minimální garantovaný dojezd elektrobusu na jedno nabití byl měl být alespoň 100 kilometrů při zapnuté klimatizaci nebo topení, plné obsazenosti vozidla, zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících a využitím maximální povolené rychlosti, a to po celou dobu životnosti akumulátorů, která by měla být minimálně 72 měsíců nebo 360 tisíc odjetých kilometrů.
Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé. Servis vozidel si bude DPP provádět vlastními silami kromě oprav a údržby vysokonapěťových částí, které by měl zajišťovat dodavatel.
Méně hluku i emisí
Praha plánuje, že v roce 2024 budou autobusy DPP produkovat o pětinu méně emisí než dnes. V roce 2030 pak bude nejméně třetina z nich poháněná elektrickým pohonem.
„Pro Prahu bude klíčový právě elektrický pohon, který ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. Nejenže tím zlepšíme životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Aktuální zakázka je první v rámci naplňování klimatického závazku hl. m. Prahy a strategie obnovy autobusového parku DPP.
„Jedná se o nákup zatím 14 vozidel, ale nemělo by zůstat jenom u nich. V následujících letech plánujeme tendry na nákup dalších až 115 bateriových trolejbusů a elektrobusů včetně těch se čtyřpólovou technologií nabíjení,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP s tím, že DPP nechce vše vsázet pouze na elektrobusy nebo trolejbusy.
„Z pohledu délky tratí, průměrného denního nájezdu a členitosti terénu v Praze se nám jako vhodné přechodné řešení jeví hybridní autobusy, které také plánujeme doplnit do naší nové flotily. Hodně si slibujeme od testování vozidel na vodík. Počítáme i s autobusy s nejmodernějšími dieselovými motory splňujícími normu EURO 6, případně její další zpřísnění.“
Domovem elektrobusů budou Vršovice
Nové elektrobusy plánuje DPP vypravovat z garáže Vršovice na vybrané linky v jihovýchodní části Prahy.
„V areálu garáže jsme již zahájili přípravné práce na stavbě infrastruktury pro nabíjení těchto vozidel a na podzim letošního roku chystáme stavbu nabíjecí infrastruktury také u stanice metra Strašnická a na autobusovém terminálu Želivského. Dokončena by měla být na jaře příštího roku,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují