Oválná okna v letadle mají svůj důvod
Ať už cestujete letadlem často, nebo spíš jen příležitostně, určitě už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jsou všechna okénka v kabině oválná. Nejedná se o žádný výstřelek designerů. Hranatá okna by totiž mohla způsobit katastrofu.
Když se v polovině 20. století začaly hojně rozšiřovat komerční linky, stroje musely začít létat ve vysokých nadmořských výškách, kde je řidší vzduch. Díky tomu se snížil odpor a tím pádem i spotřeba paliva. Kromě toho jsou lety ve vyšších hladinách plynulejší a pro pasažéry příjemnější.
Výrobci letadel se však museli novým podmínkách přizpůsobit – mj. třeba natlakovat kabinu, aby lidé na palubě mohli bezpečně dýchat. A změnil se i celkový tvar letadel. Na jednu věc ale inženýři tak trochu zapomněli.
Havárie kvůli hranatým oknům
V 50. letech došlo k haváriím tří amerických letounů De Havilland Comet. Trupy strojů se při neštěstí roztrhaly na kusy. O život přišly desítky lidí. Vyšetřování ukázalo, že příčinou byla čtvercová okna.
Ve vysoké nadmořské výšce dochází k mírnému rozdílu mezi atmosférickým tlakem a tlakem v letadle. Kabina se kvůli tomu během letu mírně roztahuje a na materiál tak vzniká nápor. Nejsilnější je přitom právě v oblasti okenních rámů. Když tlak u čtvercových oken přesáhne určitou míru, může materiál prasknout a způsobit katastrofu.
Inženýři proto museli přijít s řešením. Na základě mnoha pokusů a měření se ukázalo, že právě oválná okna jsou nejbezpečnější, protože tlak v jejich okolí se rozprostírá rovnoměrně.
Proč některá sedadla nemají okénko
Pokud létáte často, určitě jste si všimli, že rozmístění sedadel vůbec neodpovídá okénkům. Zatímco počet sedadel v letadle si určuje letecká společnost, která chce logicky v jednom stroji přepravit co nejvíce zákazníků, počet oken je pevně stanoven konstruktérem. Tudíž se často stává, že ne každý pasažér se může kochat krásným výhledem.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují