MagazínTereza Běhalová4. listopadu 20243 minuty čtení

Osvoboďte svou mysl i peněženku. Skutečné štěstí neleží v plných nákupních košících

Skutečně utrácíte své peníze jen za to důležité?

Foto: Unsplash

Stojíte před výlohou oblíbeného obchodu a cítíte to známé nutkání. Nová kolekce oblečení přímo volá vaše jméno. V hlavě si už představujete, jak skvěle budete v těch šatech vypadat. Jenže potřebujete opravdu další kousek do šatníku? Impulzivní nakupování se v dnešní době stalo téměř epidemií, která vysává naše peněženky i duševní pohodu.

Kořeny impulzivního nakupování

Marketing a reklamy útočí na naše emoce ze všech stran. Sociální sítě nás bombardují dokonalými životy influencerů, kteří propagují nejnovější produkty. Nakupování se stalo formou útěchy – po náročném dni v práci si „zasloužíme“ novou kabelku nebo nejnovější elektroniku. Ve skutečnosti však tento způsob řešení stresu přináší jen krátkodobou úlevu a dlouhodobé problémy.

Každý nový předmět v našem životě vyžaduje pozornost, péči a prostor. Police se prohýbají pod tíhou věcí, které jsme použili jen párkrát. Šatní skříň praská ve švech, přesto nemáme co na sebe. S přibývajícím množstvím majetku paradoxně roste i náš stres – musíme věci organizovat, uklízet, opravovat a nakonec se jich složitě zbavovat.

Cesta k vědomému nakupování

Klíčem ke změně je uvědomění si skutečných potřeb. Před každým nákupem si položte jednoduchou otázku: „Jak tento předmět obohatí můj život?“ Pokud odpověď není jasná a konkrétní, pravděpodobně ho nepotřebujete. Zkuste si také zavést pravidlo čekací doby – při větších nákupech počkejte alespoň týden, než se rozhodnete. Většina impulzivních tužeb během této doby vyprchá.

Vědomé nakupování úzce souvisí s minimalismem, který není o tom žít s prázdným bytem. Jde o to obklopit se pouze věcmi, které nám skutečně přinášejí hodnotu. Když omezíme příliv nových předmětů do našeho života, zjistíme, že méně je skutečně více. Místo nakupování můžeme svůj čas a energii věnovat zážitkům, vztahům a osobnímu rozvoji.

Účinnou strategií je také vedení nákupního deníku. Zapisujte si všechny impulzivní nákupy a pocity, které je provázely. Po měsíci se k záznamům vraťte – kolik z těchto věcí skutečně používáte? Jaké emoce vás k nákupu vedly? Tento jednoduchý nástroj sebepoznání vám pomůže odhalit vzorce chování, které chcete změnit.

Znáte svou vlastní cenu?

Důležité je také přehodnotit svůj osobní vztah k materiálním věcem obecně. Společnost nás přesvědčuje, že nejnovější model telefonu nebo značkové oblečení definuje naši hodnotu. Jenomže takhle to vůbec ve skutečnosti není. Výzkumy opakovaně potvrzují, že dlouhodobé štěstí pramení ze vztahů, smysluplné práce a osobního růstu, ne z hromadění majetku.

Před návštěvou obchodu si vždy připravte konkrétní seznam. Nakupování s prázdným žaludkem nebo při únavě významně zvyšuje pravděpodobnost impulzivních nákupů. Vyhněte se také bezcílnému prohlížení e-shopů ve volných chvílích – je to jako chodit hladový kolem cukrárny.

Osvojení zdravějšího přístupu k nakupování vyžaduje čas a trpělivost. Výsledkem však není jen více peněz na účtu, ale především svobodnější a spokojenější život. Když se přestaneme honit za materiálními věcmi, objevíme prostor pro to, co je skutečně důležité.

Čtěte také…
Češi jsou nadšení. I letos ušetří o Vánocích peníze. Prodejce cenu nezvýšil

Nepřehlédněte

Narodil se přesně před 123 lety. Tenhle herec změnil tvář českého filmu • České diváky stále baví kouzlo prvorepublikových filmů. Jejich půvab, elegance a především brilantní herecké výkony přitahují i dnešní publikum zvyklé na moderní filmovou tvorbu.

Dechberoucí vánoční překvapení. Světelná show na pražském letišti • Vánoční atmosféra v Česku nabírá nové rozměry. Stále více lidí firem hledá netradiční způsoby, jak zpříjemnit adventní čas svým zákazníkům i zaměstnancům.

Bývalý televizní magnát to řekl naplno a jasně. ČT měla dávno zmizet, neplní svou roli • Česká mediální scéna prochází v posledních letech turbulentními změnami. Stále více diváků přehodnocuje své návyky a způsob, jakým konzumují televizní obsah. Do tohoto víru změn nyní vstupuje výrazný hlas z minulosti.

Meteorologové mají pro Čechy nepříjemnou zprávu. Takhle to letos dopadne • Stále více Čechů si všímá, že typická zimní idylka z dob našich prarodičů je spíše vzácností. Namísto zasněžených ulic a třpytivých rampouchů na okapech se častěji setkáváme s blátivými chodníky a deštivým počasím.

Češi jsou nadšení. I letos ušetří o Vánocích peníze. Prodejce cenu nezvýšil • Adventní atmosféra se pomalu vkrádá do českých domovů a s ní přichází i tradiční dilema. Kde najít ten pravý symbol Vánoc, který potěší celou rodinu a přitom nezruinuje předvánoční rozpočet? Letošní rok přináší opět příjemné řešení.

Dobrá zpráva! Zemní plyn v příštím roce zlevní. Víme, kolik ušetříte • V době, kdy ceny energií neustále straší české domácnosti, přichází konečně pozitivní zpráva. Pražská plynárenská se rozhodla jít proti proudu a od začátku příštího roku výrazně sníží ceny zemního plynu. Pro mnohé domácnosti to může znamenat významnou úlevu v rodinném rozpočtu.

Multimilionářka prozradila, co vám brání vydělávat velké peníze • Stále více lidí zjišťuje, že tradiční cesta ke kariérnímu úspěchu může být slepou uličkou. Codie Sanchezová, bývalá zaměstnankyně Goldman Sachs, která se vypracovala na multimilionářku, nyní odkrývá karty a ukazuje, proč většina z nás uvízla v začarovaném kruhu průměrných příjmů.

mBank spouští revoluční novinku. Peníze vám z účtu zmizí výrazně rychleji. Možná se dočkají i Češi • Digitální bankovnictví prochází v posledních letech dramatickými změnami. Zatímco české banky své mobilní aplikace postupně vylepšují o drobné funkce, z Polska přichází novinka, která může změnit způsob, jakým vnímáme bankovní služby.

Rusům asi definitivně přeskočilo. Na seznam cizích agentů chtějí zařadit imaginární postavu • Pochopit ruskou mentalitu je pro západního člověka obtížné, někdy dokonce nemožné. Nejnovější nápad tamních představitelů působí jako aprílová novinová zpráva. Jenže všechno je nejspíš myšleno smrtelně vážně.

Diskriminace v českém hotelu. Manžele odmítli ubytovat z naprosto trapného důvodu. Skončilo to pokutou • V České republice se stále dějí nemilá „překvapení“ v oblasti služeb, která mnozí považovali za dávno překonaná. Kontroly odhalily alarmující případy, při kterých byli někteří zákazníci postaveni před nepříjemnou realitu a potupně konfrontováni se svou jinakostí.