Nové muzeum škodovek vzniká kousek za Prahou. Nabídne řadu unikátů
V bývalé průmyslové hale v Čerčanech u Prahy vzniká světově unikátní muzeum pro všechny fanoušky rychlých kol. Budují ho dva automobiloví nadšenci a dlouholetí kamarádi. Otevřít by chtěli příští rok na jaře.
Připravované muzeum Svět Škodovek návštěvníkům plánuje nabídnout největší ucelenou soukromou sbírku sportovních škodovek na světě. K vidění budou i unikátní prototypová auta, vládní speciály a užitkové verze vozů Škoda. Součástí má být také expozice věnovaná historii dopravního značení v Československu nebo stará učebna autoškoly s kompletním simulátorovým vybavením a mnoha dobovými pomůckami.
Za muzeem stojí dva automobiloví nadšenci a dlouholetí kamarádi Tomáš a Pavel, které to ke škodovkám táhlo už od rané puberty.
„Nejdříve jsme společně hledali a renovovali unikátní závodní, prototypové a užitkové vozy značky Škoda. V začátcích našeho snažení ještě nebylo módní sbírat škodovky, takže se naše sbírka rychle rozrůstala. Mnohá auta jsme zachránili před kovošrotem nebo je vykoupili z jejich závodní kariéry. Postupně jsme je vystopovali u nás i v celé Evropě a vytvořili tak sbírku okolo sta unikátních vozů, které nikde jinde nejsou k vidění, a to dokonce ani v Mladé Boleslavi,“ říká Tomáš Hervert, jeden ze zakladatelů muzea Svět Škodovek.
Areál s bohatou historií
Po hledání škodovek následovalo mnohaleté pátrání po vhodném místě, kde tento český skvost vystavit. Areál odpovídající potřebám pro provoz muzea se podařilo najít až v roce 2019 v Čerčanech u Prahy.
„S motorismem je spojený od jeho vzniku v roce 1945. Ještě po revoluci v 1989 to byl výrobní areál Jawy. Před Jawou to byla součást národního podniku Autobrzdy Jablonec a ještě před tím to byl národní podnik PAL. A tím se dostáváme k prvnímu a nejzajímavějšímu majiteli, kterým byla firma J. Kraucher a spol. Její spolumajitel Jindřich Kraucher byl jeden z prvních prvorepublikových automobilových závodníků a velmi šikovný konstruktér,“ popisuje Tomáš Hervert.
Otevření se plánuje na jaro
Zakoupený areál si vyžádal nákladnou rekonstrukci. Největší investicí byla kompletně nová střecha, s níž se ale původně v projektu nepočítalo.
„Díky této neplánované úpravě došlo k zásadnímu přešvihnutí připraveného rozpočtu a nám zbývá dokončit ještě mnoho věcí jako například podlahy, vzduchotechnika, zabezpečení, vybavení expozice, oplocení a mnoho dalšího,“ vysvětluje Tomáš Hervert.
Chybějící finance nyní majitelé muzea shání přes crowdfundingovou kampaň na portálu HitHit. Přispěvatelům za jejich peníze nabízejí vstupenky do muzea, ale i soukromou prohlídku, kurz sportovní jízdy nebo třeba účast na slavnostním otevření, které je plánováno na jaro příštího roku.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu