Co trápí žáky a učitele pražských škol? Kvůli šikaně město nechalo vypracovat analýzu
Hlavní město si v rámci veřejné zakázky nechala společností SC&C změřit klima na školách a ve školských zařízeních, které zřizuje. Vedení města tím mimo jiné reagovalo na kauzu šikany na jedné ze středních škol.
Specializované dotazníky vyplnilo na celkem stovce převážně středních škol bezmála čtyřicet tisíc žáků a téměř čtyři tisíce pedagogů. Kompletní výsledky město zveřejní na konci ledna poté, co se s nimi seznámí ředitelé zúčastněných škol. Na tiskové konferenci to uvedla radní hlavního města pro školství Irena Ropková.
Rozsáhlého průzkumu zaměřeného na komplexní změření klimatu na pražských školách, jímž hlavní město mimo jiné zareagovalo na kauzu šikany učitelky na jedné ze škol, se v celé metropoli zúčastnilo sto škol a jedenáct školských zařízení. Dotazníky vyplnilo bezmála čtyřicet tisíc žáků a téměř čtyři tisíce pedagogů.
„Společnost SC&C, jež na základě výběrového řízení veřejnou zakázku realizovala, využila již dříve odborníky vyvinuté a v praxi ověřené nástroje využité v rámci projektu Cesta ke kvalitě realizovaného za podpory evropských fondů v letech 2009 až 2012,“ uvedla ředitelka výzkumu společnosti SC&C Jana Hamanová.
Společnost při výzkumu využila standardizované dotazníky určené k měření klimatu školy doplněné o moduly zaměřené na měření klimatu ve třídách a rovněž v učitelském sboru. Studenti hodnotili klima v celkem 46 položkách, učitelé v celkem 76. Vedle obecného hodnocení prostředí školy měli žáci například zhodnotit vnímanou podporu ze strany učitelů, zhodnotit míru výskytu jevů jako je například nadržování, ohodnotit vztahy se spolužáky či dění o přestávkách. Učitelé hodnotili například vybavení školy, pevnost jejího vedení či ocenění ze strany žáků.
„Výsledky nyní analyzujeme a současně se s nimi podrobně seznamují ředitelé jednotlivých škol,“ uvedla radní hlavního města pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková. „Počítáme každopádně s jejich úplným zveřejněním na portálu hlavního města a samozřejmě i s tím, že přijmeme taková opatření, která pomohou ředitelům napravit zjištěné nedostatky,“ dodala.
Už nyní je ale podle radní Ropkové na místě zveřejnit některé souhrnné závěry. „Je zapotřebí říct, že studenti v Praze vnímají klima škol spíše pozitivně, učitelé ještě o něco lépe. Na běžných školách žáci nejlépe hodnotí učitelský sbor na VOŠ a SUŠ Václava Hollara v Praze 3, na Masarykově střední škole chemické v Praze 2, na Gymnáziu Jana Keplera v Praze 6, na Středisku praktického vyučování v Praze 5 a na Waldorfském lyceu v Praze 4. Negativní faktory, které pro nás představují výstražné světlo, se vyskytují na nízké úrovni. I tak se jim ale samozřejmě budeme věnovat,“ řekla radní Ropková.
Závěry analýzy byly dnes představeny i členům zastupitelského výboru pro výchovu a vzdělávání. Jeho předsedkyně Vladislava Veselá zpracování analýzy jednoznačně vítá: „Současné vedení hlavního města se před třemi lety zavázalo zaměřit pozornost na předcházení negativním a patologickým jevům ve školách, což není ani náhodou snadný úkol. Díky zpracované analýze nyní disponujeme materiálem, který nám pomůže ve spolupráci s řediteli škol předcházet hrozbě šikany i dalším podobným jevům.“
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu