Pražské zajímavostiKristián Vích6. září 20192 minuty čtení

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

„DPP nainstaloval antikolizní systém pro tramvaje během 4. 9. a 5. 9. na tramvajích typu 15T ev. č. 9286 a 9366. Tato technologie byla nastavená dle požadavků DPP pro tramvajovou dopravu v Praze. V současné době probíhá testování systému a simulace nehodových stavů v Opravně tramvají. Pokud všechny scénáře nehodových dějů systém zvládne, vyjedou technici DPP s tímto systémem nejprve bez cestujících zkušebně do provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

ČTĚTE TAKÉ: Mobilní signál pokrývá již polovinu pražského metra

Testování potrvá zhruba dva týdny. Pokud systém splní všechna požadovaná kritéria, bude poté uvolněn do provozu i s cestujícími. Řidiče, kteří budou tyto tramvaje ovládat, proškolí zástupci izraelské firmy a z jejich poznatků DPP načerpá další informace k optimalizaci systému.

Jak systém funguje

Systém je založen na principu inteligentních kamer, které evidují předměty, vozidla, osoby, jejich rychlost a směr pohybu a pracují se speciálními softwarovými algoritmy. Sám se „učí“ číst okolí a tím se stává více spolehlivým. Zároveň je navržen tak, aby zbytečně nezatěžoval řidiče. V případě vyhodnocení rizika kolize vydá akustickou výstrahu.

Pokud se tato část antikolizního systému osvědčí, dalším technickým krokem by mělo být u nových tramvají typu 14T a 15T zavedení výstupu do řízení vozidla. Tyto typy tramvají by pak uměly automaticky zabrzdit v  případě kolize i bez zásahu řidiče.

V případě, že během testování bude vše spolehlivě fungovat, počítá Dopravní podnik v budoucnu s nákupem systému pro všechny pražské tramvaje (cca 850 ks). Výrazně by tak mohly poklesnout počty nehod, při nichž každoročně dochází k desítkám zranění a mnoha úmrtím.

ČTĚTE TAKÉ: Noční uzavírky tunelů potrápí v červnu pražské řidiče

Nepřehlédněte