Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.
„DPP nainstaloval antikolizní systém pro tramvaje během 4. 9. a 5. 9. na tramvajích typu 15T ev. č. 9286 a 9366. Tato technologie byla nastavená dle požadavků DPP pro tramvajovou dopravu v Praze. V současné době probíhá testování systému a simulace nehodových stavů v Opravně tramvají. Pokud všechny scénáře nehodových dějů systém zvládne, vyjedou technici DPP s tímto systémem nejprve bez cestujících zkušebně do provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.
Testování potrvá zhruba dva týdny. Pokud systém splní všechna požadovaná kritéria, bude poté uvolněn do provozu i s cestujícími. Řidiče, kteří budou tyto tramvaje ovládat, proškolí zástupci izraelské firmy a z jejich poznatků DPP načerpá další informace k optimalizaci systému.
Jak systém funguje
Systém je založen na principu inteligentních kamer, které evidují předměty, vozidla, osoby, jejich rychlost a směr pohybu a pracují se speciálními softwarovými algoritmy. Sám se „učí“ číst okolí a tím se stává více spolehlivým. Zároveň je navržen tak, aby zbytečně nezatěžoval řidiče. V případě vyhodnocení rizika kolize vydá akustickou výstrahu.
Pokud se tato část antikolizního systému osvědčí, dalším technickým krokem by mělo být u nových tramvají typu 14T a 15T zavedení výstupu do řízení vozidla. Tyto typy tramvají by pak uměly automaticky zabrzdit v případě kolize i bez zásahu řidiče.
V případě, že během testování bude vše spolehlivě fungovat, počítá Dopravní podnik v budoucnu s nákupem systému pro všechny pražské tramvaje (cca 850 ks). Výrazně by tak mohly poklesnout počty nehod, při nichž každoročně dochází k desítkám zranění a mnoha úmrtím.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu