Ledolamy chránící Karlův most čeká kompletní výměna
Staré ledolamy již dosloužily.
Na počátku června odstartovaly přípravné práce výměny dřevěných ledolamů na Karlově mostě, které chrání všech sedm mostních pilířů. Samotná instalace nových ledolamů z pevného, tentokrát českého dubu (dub evropský) začne v polovině června a potrvá až do konce letošního roku. Jedná se o akci velké běžné údržby. Plánuje se také pokračování velké „dvacetileté“ opravy, zahájené v roce 2007 a přerušené v roce 2010.
„Nejrozsáhlejší opravy Karlova mostu by měly probíhat v příštích letech na mostních obloucích. Musíme však začít od základů. Pilíře jsou podle našich průzkumů v dobrém stavu, stav ledolamů stojících před nimi se ale v posledních letech rychle zhoršoval,“ říká Jozef Sinčák, generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK). Samotná výměna ledolamů si vyžádá investici 29,5 milionu korun. Nyní bude pilíře mostu chránit dub, který má z evropských stromů nejvyšší trvanlivost. Stávající ledolamy slouží od roku 2004 a Karlův most je jediným z pražských mostů, u kterého se používají.
TSK nechá postupně vyměnit ledolamy u všech sedmi mostních pilířů v hlavním řečišti. Hlavní práce začnou v polovině června 2019, kdy se k mostu přistaví inženýrské soupravy a odstrojí se dosavadní ledolamy. Práce budou probíhat za plného lodního provozu ve třech fázích až do přelomu listopadu a prosince tohoto roku. Ke spolupráci TSK přizvala Potápěčskou stanici, Povodí Vltavy, Státní plavební správu a Národní památkový ústav.
Dodavatelem je společnost Zakládání staveb, která pověřila dodáním dřeva Lesní závod Židlochovice. Ten vytěžil potřebných 800 m³ dřeva z polesí Moravský Krumlov a okolí Strážnice.
Nádraží Praha-Bubny se promění. Vznikne zde Památník ticha
„Hlavní prvky ledolamu, tedy návodní šikmé kmeny, které mají v průměru 400 – 500 mm a délku až 12 m, bylo nutné vybírat velmi pečlivě, jelikož oboustranná křivost byla stanovena projektem v maximální toleranci 200 mm a s podmínkou zachování oddenku. Kromě hlavních šikmých prvků bylo nutné připravit i další materiál pro svislé piloty, boční vodorovné trámky, příčné svlaky a šikmé ztužení,“ uvedl o dřevu Jan Uher ze společnosti Zakládání staveb Těžba byla zahájena již koncem listopadu 2018 a ukončena v březnu 2019. V době, kdy téměř veškeré pracovní síly a stroje byly a jsou nasazeny pro likvidaci kůrovcové kalamity, nebylo pro ředitele závodu jednoduché prosadit ve svém harmonogramu těžbu listnatého dřeva. Avšak dodání českého dubu na takto významnou historickou stavbu bylo pro lesní závod Židlochovice významnou motivací.“
Nároky na dřevo jsou veliké
Výroba, pečlivé skladování a ošetřování dřevěných prvků probíhá na pile v Kamenném přívozu u Prahy. Ve spolupráci s Výzkumným a vývojovým ústavem dřevařským a Projektovým atelierem pro architekturu a pozemní stavby s. r.o. byl včas vyřazen nevhodný materiál pro další zpracování.
Průběžně je měřena a zaznamenávána vlhkost, jejíž limitní minimální hodnota byla stanovena na 30 %. Dřevo je uskladněno na prokladech, čela jsou natřena barvou, zastíněna netkanou textilií a pravidelně kropena vodou pro zpomalení vysychání.
Karlův most je druhým nejstarším mostem v České republice. Jeho stavba začala 9. července 1357 na popud panovníka Karla IV., který ji svěřil kamenickému mistrovi Otlínovi. Po jeho smrti dokončil dílo Petr Parléř. Velké množství původního pískovce a dřeva už ale bylo v minulosti nahrazeno.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují