TOPlist

Konec romantiky na Petříně? Pražané se nahoru jen tak nesvezou, začala dlouho plánovaná modernizace

Konec romantiky na Petříně? Pražané se nahoru jen tak nesvezou, začala dlouho plánovaná modernizace

Zamilované procházky s výhledem na celou metropoli budou muset Pražané i turisté zvládnout po svých ještě dlouho. Oblíbená historická lanovka totiž od loňského podzimu zůstává mimo provoz. A čeká ji další dlouhá pauza, během které se návštěvníci budou muset spolehnout na vlastní síly nebo hledat alternativní způsoby dopravy, aby se na vrcholek dostali.

Od povodní k rekonstrukci

Praha je už několik měsíců bez jednoho ze svých symbolů. Lanová dráha na Petřín, která slouží obyvatelům i návštěvníkům hlavního města s přestávkami více než sto třicet let, stojí od září 2024, kdy ji poškodily extrémní srážky. A to zdaleka není konec odstávky. Od března 2025 začne rozsáhlá rekonstrukce, která potrvá přibližně rok. Po samotné stavební části budou následovat další měsíce technologických zkoušek.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Za obnovu trati zaplatí Dopravní podnik hlavního města Prahy 134 milionů korun bez DPH. Zakázku získala firma Metrostav DIZ, která začne práce odvozem stávajících vozů do muzejních sbírek. Jeden skončí v Muzeu MHD ve Střešovicích, druhý zamíří do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.

Nové vozy s „mrkáním“ přivezou více cestujících

Svah Petřína v minulosti trápily problémy se stabilitou. Extrémní srážky v září 2024 způsobily další poškození, což vedlo k předčasnému ukončení provozu. Během rekonstrukce bude proto svah zpevněn pomocí železobetonových mikropilotových stěn, které budou umístěny v hloubce 10 až 15 metrů. Most Nebozízek projde pouze drobnými nezbytnými opravami.

Návštěvníci se mohou těšit na zcela nové vozy s moderním designem. Navrhlo je studio Anny Marešové a nabídnou větší kapacitu – až 120 cestujících místo dosavadních 100. Novinkou budou interaktivní prvky včetně „mrkání“ při míjení vozů. Prosklené plochy umožní lepší výhled na panorama Prahy během jízdy.

Konec romantiky na Petříně? Pražané se nahoru jen tak nesvezou, začala dlouho plánovaná modernizace
Ostatní už četli Bezpečí, komfort i praktičnost. Jaké jsou nejčastější otázky při plánování garáže?

Zpět v provozu bude lanovka až ve třetím čtvrtletí roku 2026. Historie této atrakce přitom sahá až do roku 1891, kdy byla poprvé zprovozněna s vodním pohonem. Od té doby prošla několika přerušeními provozu, naposledy po sesuvech půdy v roce 1965. Do systému pražské MHD byla znovu začleněna v roce 1985 a patří mezi nejoblíbenější turistické atrakce v hlavním městě.