Češi vezou na EXPO mimořádné dílo Laterny magiky. Chce varovat i uchvátit pokročilými efekty
Foto: Národní divadlo (se svolením)
Už za pár dní uvidí návštěvníci světové výstavy EXPO v Dubaji unikátní představení pražské Laterny magiky. Inscenaci s názvem Robot Radius tvůrci připravili speciálně pro tuto příležitost. Jejich zadání znělo jasně – vytvořit současné a technologicky vizionářské dílo.
Na jevišti se tak odehraje pantomimický souboj posledního člověka s robotickou technikou, která se ujímá vlády nad světem. Umělá inteligence ale nebude mít podobu humanoidního robota, nýbrž systému, který chce převést život do virtuálního prostředí. Scénář Miřenky Čechové, volně inspirovaný dílem Karla Čapka R.U.R., režíruje přední český mim a umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry.
Soubor Laterny magiky byl součástí programu světové výstavy EXPO naposledy v roce 1970 v japonské Ósace. Celý svět ale uhranul již o 12 let dříve, na bruselské výstavě EXPO 1958. Tehdejší vystoupení patřilo k naprosté senzaci. Návrat prvního multimediálního divadla na světě na všeobecnou výstavu právě v roce 2021 není náhoda.
„O adaptaci hry R.U.R. jsme požádali Radima Vizváryho ze dvou důvodů. Jednak je rok 2021 stým výročím uvedení Čapkovy hry v Národním divadle a za druhé pantomima odstraní při uvedení na EXPO v Dubaji, kde narozeniny robota připomeneme, jazykové bariéry,“ říká generální komisař české účasti na EXPO Jiří František Potužník.
Jedním ze záměrů autorů je upozornit na znepokojivá témata současnosti, například klimatické změny, rozvoj umělé inteligence nebo etické otázky genového inženýrství. Pro umocnění zážitku sáhli tvůrci po nejmodernější technologii, tzv. real time motion capture.
„Doposud se tato technologie používala pro postprodukci, my s ní ale pracujeme v reálném čase. Na těle mám 17 senzorů, které vysílají signál do počítače a ten mé pohyby převádí na plátno. Na něm vznikají různé obrazce, které mohu na dálku modelovat, zvětšovat, propojovat a podobně. No a v závěru hry se díky senzorům na plátně objeví můj digitální avatar a začne se sám klonovat,“ popisuje umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry.
Zásadní složkou celé inscenace je i hudba. Její autor a současně interpret Michal Pavlíček složil různá hudební témata, plochy, atmosféry. Podle pocitů a nálad pak tento materiál roztřídil do pestrého vějíře různých poloh, od agresivních přes melancholičtější až po elektroniku a chladné efekty až k noise. Využil k tomu digitální kytarové efekty a zvuk kytary následně upravoval.
Inscenace Robot Radius měla v Praze premiéru 10. září. Návštěvníkům výstavy EXPO v Dubaji se herci Laterny magiky představí už příští týden.
Zdroj: Tisková zpráva Národního divadla
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují