Praha zavádí umělou inteligenci pro řízení dopravních semaforů
Foto: Unsplash
Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) úspěšně dokončila první fázi provozu inovativního systému řízení dopravní signalizace využívajícího umělou inteligenci. Praha se tak připojila k městům jako Londýn nebo Boston, která již podobné technologie implementovala. Systém financovaný z evropských fondů nahradí současné předem nastavené plány křižovatek a přinese optimalizaci průjezdu vozidel.
Nový systém, který byl úspěšně testován na křižovatkách v ulici Patočkova, dokáže v reálném čase reagovat na aktuální dopravní situaci a hledat nejefektivnější řešení pro řízení křižovatek. Umělá inteligence přitom zohledňuje předem stanovené priority a využívá nabytých zkušeností k další optimalizaci. Systém navíc umožňuje napojení většího množství datových zdrojů pro komplexnější řízení dopravy.
Mezi klíčové výhody systému patří minimalizace počtu zastavení vozidel, preference MHD a vozidel integrovaného záchranného systému, a schopnost provádět krátkodobé predikce dopravní situace. Systém dokáže automaticky vytvářet zelené vlny ve směru nejvyšší aktuální poptávky a zároveň efektivně obsluhovat i ostatní směry. Operátoři mohou jednoduše měnit priority pro různé účastníky provozu v průběhu dne.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib zdůraznil, že investice do chytrého systému řízení dopravy je důkazem závazku města k moderní a udržitelné dopravě. Generální ředitel TSK Filip Hájek připomněl, že Praha sice má lepší dopravní situaci než Londýn, ale kvůli rostoucímu počtu automobilů a obyvatel je nutné využívat všechna dostupná řešení ke zlepšení dopravy. Náměstek ředitele TSK Martin Pípa pak dodal, že systém má potenciál zlepšit kvalitu života obyvatel i návštěvníků města.
Testování v zahraničí prokázalo možné zkrácení doby jízdy až o 20 % a snížení počtu zastavení vozidel až o 17 % oproti stávajícímu adaptabilnímu systému řízení SCOOT. TSK však upozorňuje, že v Praze nelze očekávat takto výrazné zlepšení, protože město již má vysoce propracovanou úroveň kvality dopravních řešení. Systém také přináší významné zjednodušení práce pro operátory dopravy díky své automatizaci a nižší uživatelské komplexnosti.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují