Geniální marketingový trik. Spisovatel vymyslel, jak udělat reklamu nové knize skoro zadarmo
Foto: Library Of Congress, volné dílo
Říká se, že když se chce, všechno jde. Dokládá to i případ z Paříže z počátku 20. století, o kterém v lednu 1904 napsaly v Praze vydávané Národní listy. Jistý francouzský spisovatel, jehož jméno ovšem článek nezmiňuje, přišel na způsob, jak udělat svojí nové knize téměř bezplatnou reklamu po celém městě.
Důmyslný autor
»Figaro« vypravuje o jednom z nejčelnějších spisovatelů francouzských, že vynalezl nový prostředek, upozorniti nejširší veřejnost na svoje díla, aniž by při tom vydal jediného centimu.
Jakmile totiž vydal jeho nakladatel nejnovější z jeho prací, rozdal knihu některým svým přátelům, ne aby ji přečetli, nýbrž aby ji nechali ležet na různých nádražích pařížských. Byla by prapodivná náhoda, aby se nenašel někdo, kdo by knihu neodevzdal v kanceláři pro ztracené věci.
Odtud dostane se kniha do státního depotu nalezených věcí, a když se oprávněný majitel o ni nehlásí, stane se po určité lhůtě majetkem státu, jenž spolu s ostatními věcmi, nalezenými na policejní prefektuře, v soudním paláci atd. dá ji do dražby, kterou ohlásí plakáty na nárožích s podrobným seznamem věcí, jež budou prodávány.
Jde-li o knihu, udá se též titul a autor její. Poněvadž pak tu jde o prospěch státu jakožto prodávajícího, vychválí se kniha co nejlépe. A tak dostane se autorovi za několik ochotně »ztracených« exemplářů zdarma velkolepé reklamy.
– Národní listy, 7. 1. 1904. Autor neuveden.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu