Pražská MHD dostane nový navigační systém. Má být jednotný a srozumitelný
Konkrétní podoba navigačního systému vzejde z designerské soutěže.
Praha se chystá zmodernizovat orientační systém veřejné dopravy. Cestující by měl provést od nástupiště v metru, přes vestibuly až ke stanicím vlaků a zastávek autobusů i tramvají. Stávající systém pochází ze 70. a 80. let minulého století a podle vedení města již neodpovídá současným požadavkům.
Fungování chystaného jednotného informačního systému popisuje studie, kterou dnes schválili pražští radní. Konkrétní podoba všech navigačních a informačních tabulí vzejde z graficko-designérské soutěže, kterou chce Praha vypsat ještě v tomto roce. Hlavním cílem má být lepší srozumitelnost a maximální využití on-line informací přímo v ulicích města.
Stávající orientační systém má kořeny v 70. a 80. letech minulého století a již neodpovídá současné době. Nepočítá třeba s možností zobrazování aktuálních on-line informací. Přitom právě ty mají hrát zásadní roli v novém systému. Dalším důvodem jsou i chystané nové dopravní stavby, jako třeba metro D, železnice na letiště nebo Terminál na Smíchově.
„Například v momentálně projektovaném moderním dopravním hubu Terminál Smíchov, kde se na jednom místě bude setkávat městská i příměstská železnice, městské i linkové autobusy, metro, tramvaje i P+R parkoviště, bude nutné instalovat propracované orientační prvky, které cestujícím usnadní přestupy mezi všemi těmito druhy dopravy. Nedovedu si představit, že by tu byl informační systém minulého století, který by nepracoval s tím, co dnes umí špičkoví designéři a s množstvím on-line informací, které máme k dispozici. To je, jako když byste si dali do nového auta místo satelitní navigace kompas,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Výměna bude postupná
Zároveň s přípravou graficko-designérské soutěže se uskuteční testování nově navrhovaných prvků v rámci pilotních projektů. Vytipováno bylo pět přestupních uzlů (Florenc, Palmovka, Budějovická, Háje a Nádraží Holešovice), kde se budou zkoušet nové informační a navigační prvky včetně jejich podoby. Cestující zde najdou digitální panely s on-line informacemi o aktuální dopravě, nové mapy okolí, komplexní navigaci v rámci přestupního uzlu či směrovky na okolní cíle.
Nově označena bude i pěší trasa z Pařížské ulice na Výstaviště v Praze 7 nebo ucelené trasy tramvajových linek do Modřan a Holyně. Teprve na základě vyhodnocení pilotních projektů bude rozhodnuto o realizaci jednotlivých navrhovaných opatření v realizační studii nebo o celkových nákladech, které nový systém vyvolá.
„Nechceme zbytečně utrácet za okamžitou plošnou výměnu všech cedulí, takže po realizaci pilotních projektů bude docházet k jejich výměně jen postupně v rámci rekonstrukcí plánovaných z jiných důvodů. Potrvá to tedy delší dobu, ale někdy se s tím začít musí, jinak by se jen zhoršoval stávající nesystém,“ doplňuje primátor Zdeněk Hřib.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu