Metro B bude prodlouženo. Vznikne nová konečná stanice
Praha plánuje prodloužení linky metra B. Stavba nové konečné stanice Depo Zličín by měla začít už za dva roky. Současně s ní budou vystavěny také dvě nové haly depa a přebudováno kolejiště. V těsném sousedství stanice vznikne i záchytné parkoviště P+R s kapacitou až 600 automobilů.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech vypsal veřejnou zakázku na výběr projektanta investiční akce za 1,4 miliardy Kč. Výstavba samotné stanice spojená s novým kolejovým rozvětvením a modernizací zabezpečovacího zařízení vyjde zhruba na 860 milionů Kč a výstavba hal depa na 312 milionů Kč. Zbytek rozpočtu připadá na projekční práce, úpravu a výměnu technologií či inženýrskou činnost.
Nová stanice metra Depo Zličín bude povrchová, dvoukolejní, s bočním nástupištěm. Umístěna má být pod svahem na severní straně stávajícího kolejiště depa Zličín, rovnoběžně se Sazovickou resp. ulicí Na Radosti. Pro nástup i výstup bude ve stanici využíváno pouze severní nástupiště. Stanice je nicméně koncipována tak, že do budoucna počítá i s druhým nástupištěm a případným prodloužením linky B dále na západ.
„Stavbu stanice metra Depo Zličín a nového kolejového rozvětvení chceme efektivně spojit s výstavbou dvou nových odstavných hal v samotnému depu. Remízovací kapacita depa Zličín je v současnosti totiž naplněna na 100 %. Pokud do budoucna plánujeme zkrácení intervalů na lince B, budeme muset do depa Zličín přesunout část souprav z linky A, potřebujeme ale pro ně na Zličíně nejdříve postavit novou odstavnou kapacitu. Kromě toho máme na Zličíně zkušební trať, kterou budeme využívat pro testování nových vozů plánovaných pro linku D. Také pro ně zde musíme včas vytvořit dostatečnou kapacitu,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Nové parkoviště
Mezi plánovanou stanicí Depo Zličín a ulicí Na Radosti, u křižovatky s Míšovickou ulicí, plánuje Praha postavit také nové P+R parkoviště o kapacitě až 600 automobilů. Vzdálenost mezi výstupem z nové stanice metra a nejbližšími vstupy do garáží P+R bude zhruba 30 metrů. Po dostavbě obou objektů budou propojeny bezbariérovým chodníkem.
„Oba objekty, nová stanice metra i P+R parkoviště budou vznikat najednou, jeden bez druhého by nedávaly smysl. V souladu se snižováním uhlíkové stopy, naplňováním Klimatického závazku Prahy a zlepšováním dostupnosti MHD chceme na Zličíně vytvořit přestupní uzel mezi individuální automobilovou dopravu přespolních dojíždějících do Prahy, linkou B pražského metra, ale také autobusovými linkami pražské integrované dopravy,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.
DPP předpokládá zahájení stavby v roce 2023 a uvedení do provozu o dva roky později, tj. v roce 2025.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu