Letadla z Prahy se nad letištěm budou otáčet dříve. Sníží se hluk i emise
Letiště Václava Havla od července dočasně upravilo postupy pro odlety letadel. Stroje se budou smět dříve točit, což povede ke snížení hlukové zátěže, zkrácení letové doby a snížení emisí.
Úprava postupů umožňuje minimalizovat poloměry oblouku letadel při startu. V některých případech se zvýší i úhel jejich stoupání. Zároveň se nyní uplatňují rychlostní omezení v hodnotě 220 uzlů (přibližně 410 km/h), a to až do okamžiku dosažení výšky 5 000 stop nad mořem. To představuje přibližně 1 100 metrů nad úrovní terénu letiště.
Tyto změny se nejvíce projeví u odletů letadel, jejichž cílová destinace se nachází v opačném kurzu než je směr aktuálně používané vzletové dráhy. Typicky se jedná o odlety do destinací směrem na východ z hlavní dráhy ve směru 24. Dále jsou to odlety do západních destinací ze stejné dráhy ve směru 06. A v neposlední řadě odlety mířící na jih z vedlejší ranveje ve směru 30.
Úspora paliva i emisí
Například při letu do Varšavy může dojít u dvoumotorového proudového letadla, zároveň také v závislosti na meteorologické a provozní situaci, k úspoře až přibližně 200 kg paliva, 640 kg oxidu uhličitého a 3,3 kg oxidu dusíku.
„Úspory paliva a emisí v ročním součtu pomohou nejen leteckým dopravcům nacházejících se momentálně ve složité situaci, ale zejména v čistotě ovzduší v okolí letiště,“ uvádí Letiště Praha v tiskové zprávě.
Nový postup bude průběžně vyhodnocován za pomoci moderního systému monitoringu hluku a letových tratí.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu