Pražské zprávyKristián Vích24. května 20202 minuty čtení

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

„S automatizovaným provozem metra v Praze počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy Adam Scheinherr.

ČTĚTE TAKÉ: Bubenečský tunel bude v noci na pátek uzavřen

Pražské metro patří k nejvytíženějším podzemním drahám na světě. Ročně přepraví asi 433 milionů cestujících, tj. v průměru 1,2 milionu cestujících denně. Na lince C je ve špičce nejkratší interval mezi vlaky 115 sekund. Zkrácení této doby už současný systém zabezpečení neumožňuje. Bezobslužný systém by ale dokázal vypravovat vlaky každých 85 sekund.

Výběrové řízení příští rok

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech zahájil předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických systémů. Oslovit chce osm předních světových výrobců. Je mezi nimi např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italská společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další.

Od konzultací si DPP slibuje získat veškeré informace a podklady pro nastavení podmínek chystané veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám Prahy.

„Naším záměrem je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky C i D, proto jej připravujeme jako jeden společný projekt. Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější jednotkové ceny,“ dodal Adam Scheinherr.

ČTĚTE TAKÉ: Otevřeno. Vchod do stanice metra Karlovo náměstí září novotou

Vypsání samotné veřejné zakázky proběhne nejspíš v první polovině příštího roku. Zahájení provozu na prvním úseku nové linky D je plánováno na konec roku 2027.

Automatizace by pomohla i lince B

S postupným příchodem nových bezobslužných souprav metra na linku C by se stávající vlaky M1 z linky C mohly přesouvat na linku B. To by pak umožnilo zahájit postupné vyřazování nejstarších souprav typu 81-71M z provozu.

Během několikaletého přechodného období DPP předpokládá smíšený provoz stávajících souprav M1 s nově nasazovanými bezobslužnými vlaky až do plné automatizace linky C. Obdobným způsobem probíhala automatizace linek 1 a 4 v Paříži.

Nepřehlédněte