Letiště Praha testuje digitální navigační systém pro cestující
Korejština, čínština, arabština, ruština a samozřejmě také čeština s angličtinou. Celkem šest jazykových mutací nabízí digitální navigace, která je nově cestujícím k dispozici na Letišti Praha, konkrétně při vstupu do prstu B na Terminálu 1. Navigace nabízí informace, které se na digitálních obrazovkách v průběhu dne automaticky přizpůsobují aktuálnímu provozu a toku cestujících. Nová technologie je zatím v procesu testování. Jestliže se osvědčí, plánuje letiště její rozšíření v rámci běžného provozu také na další místa.
„S přibývajícími leteckými spojeními roste na pražském letišti počet cestujících se specifickými jazykovými požadavky. Sílící letecký provoz zároveň vyžaduje jejich rychlejší a efektivnější informovanost. Proto je digitální navigace dalším projektem technologického rozvoje Letiště Praha, který letiště realizuje v souladu s rozvojem stavebním,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
Nová digitální navigace se nachází na vstupu do prstu B v Terminálu 1 a sestává z celkem osmi monitorů. Navigace reaguje v šesti vybraných jazycích podle konkrétních destinací, ze kterých cestující momentálně přilétají nebo do kterých odlétají. V průběhu dne se tedy aktivní jazykové mutace na navigaci mění v závislosti na skladbě cestujících. Vedle standardní češtiny s angličtinou je k dispozici také arabština, ruština, korejština a čínština, což jsou hlavní jazyky skupin cestujících, kteří nemusejí dostatečně rozumět anglicky.
Digitální navigace nabízí díky svému technologickému řešení mnohem více informací než klasické statické informační tabule. Cestujícím na odletu v prstu B například ukazuje, do jaké odletové čekárny se mají dostavit a kolik minut chůze si tento přesun vyžádá. Prostřednictvím piktogramů jsou rovněž cestující informováni o službách a zařízeních v nejbližším okolí, například restauracích, toaletách, ale také třeba defibrilátoru pro případné zajištění první pomoci. Cestující po příletu se naopak dozví, jakým směrem a za jak dlouho se dostanou do dalších částí letiště, například k pasové kontrole, u jakého pásu si mohou vyzvednout zavazadla, nebo jaké je v Praze počasí. Digitální navigace umožňuje také flexibilně a v krátkém čase doručit k cestujícím potřebné a zřetelně viditelné informace o jakékoliv nenadálé události či nestandardní provozní situaci na letišti.
Digitální navigaci bude Letiště Praha testovat do konce října. Poté se na základě vyhodnocení zkušebního provozu rozhodne o jejím případném rozšíření na klíčová místa s nejsilnějším tokem cestujících, která tvoří rozcestí do různých částí letiště.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu