Pražské zprávyKristián Vích20. května 20192 minuty čtení

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun.

„Je to obrovský krok a přesně za měsíc zahájíme geologickým průzkumem stavbu nové linky. Když jsem před půl rokem projekt přebíral, bylo chvílemi těžké uvěřit, že bychom mohli dnes být tam, kde jsme,“ uvedl na Facebooku radní pro dopravu Adam Scheinherr.

ČTĚTE TAKÉ: MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji

Geologický průzkum by měl vyjít na 1,58 miliardy korun. Podle Scheinherra se podařilo najít takové řešení, díky kterému se stavba celého metra D urychlí a zlevní: „Původně se měly šachty nesmyslně zasypat. Nyní využijeme 90 % prací průzkumu. Nebyla možná varianta, aby se udělala díra do země, zasypala se a udělala se znovu další. Kde skončí šachty a štoly geologického průzkumu, tam budou pokračovat razící zařízení na samotné tunely metra a stanic,“ uvedl.

Plán nové trasy metra D. Foto: Metroprojekt

Poprvé metrem D snad v roce 2027

V počáteční fázi vznikne trasa mezi Pankrácí a Novými Dvory (včetně stanic Olbrachtova, Nádraží Krč a Nemocnice Krč). Ta se později prodlouží až do konečné stanice Depo Písnice. V budoucnosti se pak počítá s úsekem vedoucím z Pankráce na Náměstí Míru. Na lince D budou jezdit soupravy bez řidičů.

Ve hvězdách je zatím výtvarné ztvárnění nových stanic. Město ve spolupráci s Národní galerií a architektem Davidem Vávrou plánuje vypsat soutěž. Pro každou jednotlivou stanici metra bude poptáno více výtvarných návrhů. Výběr oslovených výtvarníků provede komise složená ze zástupců magistrátu, Institutu plánování a rozvoje (IPR), NG, DPP a Metroprojektu.

Pokud vše půjde podle plánu, mohli by se Pražané poprvé svézt metrem D na konci roku 2027. Podle nejnovějšího odhadu vyjde celá stavba (včetně úseku Pankrác – Náměstí Míru) na 72 miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ: V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola

Nepřehlédněte