Pražské zprávyPražskýDEN.cz3. května 20191 minuta čtení

Tramvajová vozovna v Kobylisích slaví 80 let od zahájení provozu

Interiér vozovny Kobylisy v prvním období provozu.

Již 80 let funguje tramvajová vozovna v pražských Kobylisích. Provoz zahájila 30. dubna 1939. Svojí kapacitou (200 motorových vozů) nahradila v té době bezmála čtyřicetiletou vozovnu Centrála, která se nacházela v areálu holešovické elektrárny. Ta měla kapacitu jen 90 vozů a její budovu naléhavě pro svoji potřebu potřebovala elektrárenská část Elektrických podniků hlavního města Prahy.

Na dvoře vozovny Kobylisy bylo v době zahájení provozu položeno celkem 1 245 m kolejí (včetně 195 metrů dlouhé nákladní koleje na severní straně haly) a 25 výhybek. V hale bylo dalších 2 m kolejí. Byla zde i kruhová smyčka, na níž obracely vlaky pravidelné linky č. 3. Teprve v roce 1967 se konečná odstěhovala na novou smyčku na protější straně ulice.

ČTĚTE TAKÉ: Prodeje jízdenek na MHD přes mobil lámou rekordy

Hala vozovny je rozdělena na čtyři lodě po pěti kolejích. Kolejiště vozovny se během let dlouho prakticky neměnilo. Jen v roce 1970 byla manipulační kolej částečně přeložena, prodloužena kolem haly a zapojena i na jižní straně do kolejového dvora, čímž vznikla objízdná kolej. Samotné kolejiště bylo zcela přestavěno v roce 2009. V letech 2016–2017 byly rekonstruovány koleje a jejich podpěry (kozlíky).

Dokončená kobyliská vozovna. Foto: Archiv DPP

K 1. dubnu roku 2019 měla vozovna Kobylisy ve stavu 110 tramvají T3R.P, 43 vozů 14T a 1 sněhový pluh. Podílí se na vypravování denních tramvajových linek č. 3, 6, 8, 10, 12, 14, 17 a 24 a nočních linek č. 92–95.

O svůj osud se vozovna v bát nemusí. Dopravní podnik hl. m. Prahy v současnosti připravuje projekt tramvajové trati vedoucí od Vozovny Kobylisy do Zdib. Unikátní objekt tak bude mít uplatnění i v budoucnu.

Nepřehlédněte