Do ulic vyjela speciální žlutá tramvaj. Pražany varuje před smrtelným nebezpečím
V hlavním městě dramaticky přibývá počet případů srážek tramvají s chodci. Jen v loňském roce kvůli tomu přišlo o život celkem osm lidí. Dopravní podnik proto rozjíždí osvětovou kampaň, která si klade za cíl tento smutný trend zastavit.
Zdá se, že dosavadní způsoby osvěty přestávají být účinné. Pražané si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost. Dopravní podnik se proto rozhodl v komunikaci výrazně přitvrdit a od středy 27. března vyslal na koleje tramvaj T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem.
Přední část tramvaje zaujímá obrázek lebky, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, ze kterého zamrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“.
„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo. Je teď potřeba udělat všechno proto, abychom smutnou bilanci zastavili a ochránili životy chodců, cyklistů i řidičů. Do ulic nyní vysíláme preventivní tramvaj, která bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.
„Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Mnoho lidí si však stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Nejčastější chyby, které stojí život
Brzdná dráha nezatížené tramvaje o rychlosti 50 km/h činí zhruba 42 metrů, u zatížené tramvaje to je ještě víc. Nedání přednosti tak může být pro nepozorné chodce osudné. Častým nešvarem a zároveň příčinou nehod je také přecházení těsně před tramvají, kdy řidič často nemá šanci chodce před sebou zahlédnout.
Smrtelně může skončit i nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj), nebo vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje). V ohrožení jsou rovněž chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.
Kampaň pořádá Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s BESIPEM, Policií ČR, ROPIDem a pražským magistrátem.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu