ZajímavostiPražskýDEN.cz20. března 20195 minut čtení

Stříbrný šíp slaví 80. narozeniny. Dochoval se jediný prototyp, jeho výrobu zastavila válka

V mnoha ohledech jedinečný motorový vlak „Stříbrný šíp“ letos slaví kulaté narozeniny. Výroba prototypu byla dokončena na začátku roku 1939. Dne 17. února 1939 vykonal mezi Prahou a Kolínem technicko-policejní zkoušku, při které dosáhl rychlost 130 km/h a přesně před 80 lety byl oficiálně představen veřejnosti a tisku. Se zástupci sdělovacích prostředků se vydal na zvláštní jízdu 14. března 1939 z Prahy do Pardubic. Trať tehdy urazil za 68 minut. Dnešní expresy tuto trať ujedou za 52 minut.

Rychlíky tažené elegantními parními lokomotivami „mikádo“ řady 387.0 tehdy potřebovaly na stejnou trasu skoro jeden a půl hodiny. „Stříbrný šíp“ tak při své předváděcí jízdě novinářům demonstroval svou hlavní přednost, pro kterou měl být nasazen na důležité expresní vlaky – rychlost.

ČSD v čele motorizace železnic

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“. V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 km/h. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 h. 18 minut.   

Foto: Martin Navrátil, České dráhy a. s.

„Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst, které byly nezřídka vyprodány. ČSD tak přemýšlely o zavedení dalších rychlých motorových expresů, které by nabídly větší počet míst. K tomu ale potřebovaly nové motorové vozy, ke kterým by bylo možné připojit další vozy.

V roce 1938 tak vznikl motorový vůz, který měl tyto požadavky splnit. Měl navrženou, podobně jako „Slovenská strela“, aerodynamicky řešenou skříň ovšem doplněnou o klasické nárazníky a spřáhlo, což by umožnilo připojit další vagóny. Maximální rychlost byla navržena na 130 km/h, ale protože se ukázaly brzdy prototypu jako málo účinné, byla mu rychlost omezena na 90 km/h. Tomu odpovídalo i „kryšpínovo“ označení vozu používané u ČSD M 260.0.

Foto: Michal Málek, České dráhy a. s.

Při konstrukci vozu bylo použito mnoho zcela nových prvků, které však nebylo možné v běžném provozu dostatečně ověřit a před sériovou výrobou zdokonalit. Den po předvedení vozu 15. března 1939 obsadila Čechy německá armáda, byl zřízen Protektorát Čechy a Morava a za krátko vypukla 2. světová válka. V těchto podmínkách nebyl prostor pro další zkoušky, vývoj a nakonec ani pro sériovou výrobu nových motorových vozů. Do provozu se pak vrátil na krátkou dobu až po roce 1945 a podle dostupných údajů najezdil asi více kilometrů na lokálkách než na hlavních tratích, pro které byl původně určen. Definitivně dojezdil v roce 1953, kdy neměl na svém kontě ani 50 000 kilometrů.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Nebývalý komfort pro cestující

Nejen v technické části konstrukce motorového vozu bylo využito množství moderních řešení. Komfortně byl řešen také interiér tehdejší 3. třídy. Zatímco o něco starší „Modré šípy“ byly ještě vybaveny dřevěnými lavicemi jen drobně čalouněnými u zádové opěrky, nabízel „Stříbrný šíp“ pohodlná kůží potažená křesla s podhlavníky a opěrkami rukou v uspořádání 2+2 se středovou průchozí uličkou a s místy proti sobě. Cestující měly k dispozici také stahovací rolety, které chránily před ostrým sluncem. Mnoho detailů, např. madla, kliky a další součásti byly vyrobeny chromované a vozu dodávaly elegantní až luxusní vzhled. Ten podtrhovalo i barevné řešení ve stříbřité a vínověčervené barvě. Použitá stříbrná stojí také za označením „Stříbrný šíp“.

Navzdory tomu, že byl vyroben jen jediný kus, který navíc nenajezdil ani mnoho kilometrů, stal se „Stříbrný šíp“ legendou. Toho dosáhl během další pohnuté historie, kdy sloužil jako sklad, šatna, nebo jako klubovna železničních modelářů. Kdy ho množství železničních fanoušků obdivovalo při cestě na východ republiky a vzpomínalo na úspěchy českého železničního průmyslu při průjezdu Ústím nad Orlicí, kde byl řadu let odstaven na kusé koleji. A v neposlední řadě se stal legendou díky tomu, že představuje jeden z mála dochovaných a navíc také úspěšně rekonstruovaných rychlíkových motorových vozů ČSD ze 30. let minulého století. Tedy ze slavného období předválečné motorizace našich železnic.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Znovu se narodil v Nymburce, jako bájný Fénix

Úvahy a snahy o záchranu provázejí „Stříbrný šíp“ doslova od jeho vyřazení z provozu. Díky péči desítek bezejmenných fandů z různých míst republiky se několik desetiletí dařilo bránit rychlému chátrání vozu a provádět menší opravy. Teprve v roce 2011 se na základě dohody Českých drah a jejích dceřiných firem VUZ Praha a nymburského provozu DPOV podařilo zahájit náročnou a kompletní opravu do provozuschopného stavu.

Náročná byla už příprava opravy, která znamenala zmapování celé konstrukce vozu a prakticky jeho nové vyprojektování. Množství zničených, ztracených nebo nefunkčních dílů muselo být znovu vyrobeno podle původních vzorů a zcela nově bylo nutné vyprojektovat řízení a pohon vozu. Ten v současnosti zajišťují dva agregáty TEDOM TD 242 RV TA 25, které pohánějí vůz prostřednictvím hydromechanické převodovky.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Nové motory rekonstruovaného vozu byly poprvé nastartovány 14. ledna 2016 a 15. března 2016, tedy skoro přesně po 77 letech od své první prezentace byl vůz v areálu nymburských dílen slavnostně představen. Od té doby představuje „Stříbrný šíp“ vlajkovou loď muzejních vozidel moderních trakcí ve skupině České dráhy. Je ozdobou mnoha železničních akcí, historických oslav.

Výlet „Stříbrným šípem“ si mohou objednat i jednotlivci a skupiny např. při cestě na svatbu, při oslavě životního jubilea, pro firemní akce a výlety nebo při organizaci nevšední cesty pro domácí i zahraniční turisty po krásách naší země. Vůz se už představil také na velkých mezinárodních akcích například v Drážďanech nebo v Budapešti, kde budil velký zájem u zahraničních železničních fanoušků.

Základní parametry „Stříbrního šípu“ M 260.0 (původní provedení)

  • Spořádání pojezdu: (1A)´(A1)´
  • Přenos výkonu: mechanický
  • Výkon: 2 x 168 kW
  • Max. rychlost povolená: 90 km/h
  • Max. rychlost konstrukční: 130 km/h
  • Hmotnost: 39 tun
  • Délky přes nárazníky: 22,45 m
  • Šířka: 2,985 m
  • Počet míst k sezení: 64
Čtěte také…
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu

Nepřehlédněte

Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu • Žijeme v době, kdy se mění pohled na všechno. I na ty nejtěžší životní okamžiky. To, co bylo dříve tabu, se dnes stává předmětem vášnivých debat. A není divu, stojí před námy těžké otázky, na které musíme hledat odpovědi.

Kostka másla zadarmo. Řetězec bude v pátek uplácet zákazníky, Češi vezmou obchody útokem • Ceny másla v posledních měsících vyletěly do astronomických výšin. To představuje problém zejména v předvánočním čase, kdy každý peče cukroví. Teď ale svitla naděje na levnější máslo.

Dopravní peklo v české metropoli: Kde číhá největší nebezpečí • Řidiči to nemají v hlavním městě jednoduché. Stres, nervozita a nekonečné popojíždění v kolonách se podepisují na jejich psychice. Stále více řidičů při tom přiznává, že se některým místům v Praze záměrně vyhýbají.

Nikdy neříkejte tuto větu naštvanému člověku. Můžete ho vytočit ještě víc. Funguje účinnější taktika • Stále více Čechů a Češek se potýká s vyhrocenými situacemi v práci i doma. Není divu – doba je složitá a nervy mnohdy pracují na plné obrátky. Psychologové přitom varují, že nezvládnutý hněv může mít dalekosáhlé následky.

Časem zapomenutá legendární herečka má v Praze pomník. Až půjdete kolem, připomeňte si její osud. Dnes je den jejího narození • Doba se mění závratnou rychlostí. Co bylo včera slavné, je dnes zapomenuto. A právě teď nastal čas oprášit jeden fascinující příběh z českých divadelních prken. Budete překvapeni, jak originální pocty se jedné herečce dostalo od fanoušků, když končila kariéru.

Tohle má ochránit Čechy před dalším masakrem. Policie odhalila detaily • Česká policie prochází zásadní proměnou. Do roku 2027 do ní stát investuje více než tři miliardy korun. Jde o největší modernizaci za poslední dekádu.

Třídíte vánoční odpad špatně? Nejste sami. Tyhle chyby dělá většina z nás. Kam s kelímkem od svařáku, celofánem nebo balicím papírem • Stává se vám, že před barevnými kontejnery častěji rozmýšlíte, kam který odpad patří? Tuhle situaci v poslední době zažívá čím dál víc z nás. Způsobů balení a typů obalů totiž rychle přibývá a s nimi i otázek, jak správně třídit.

Vánoční tuková pohroma v Praze: Zachraňte potrubí, oleje a tuky vytřídíte snadno • Vánoční svátky nejsou jen časem klidu a pohody, ale také obdobím, kdy výrazně narůstá množství spotřebovaných jedlých olejů a tuků, ať už v domácnostech nebo gastro zařízeních. Ty pak často končí na nesprávném místě – v kanalizačním potrubí. Pražské vodovody a kanalizace proto opakovaně upozorňují na nutnost správné likvidace tohoto druhu odpadu. Jejím nedodržováním hrozí ucpávání trubek a kanalizací, což představuje pro kanalizační systém a čistírny odpadních vod značnou zátěž.

Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují • V českých domácnostech se v předvánočním čase opět rozhořívají vášnivé debaty. Některé z nich se táhnou celé generace a nemají jednoznačného vítěze. Když přijde řeč na bramborový salát, dokáže to pořádně rozvířit emoce.

Češi šílí. Oblíbený vánoční artikl byl vyprodaný už v listopadu. Víme, do kdy máte čas na nákupy • Předvánoční nákupní horečka zasáhla českou kotlinu v plné síle. Mnoho lidí letos vyrazilo do obchodů výrazně dříve než v předchozích letech. Zdá se, že tradiční české odkládání vánočních nákupů na poslední chvíli pomalu ustupuje novému trendu.