ZajímavostiTereza Běhalová15. února 20192 minuty čtení

Jak modrá a červená barva působí na naše duševní schopnosti

Vědci zkoumali, jak barvy ovlivňují fungování našeho mozku.

Chcete být kreativnější a výkonnější? Žádný problém! Stačí, když využijte barvy – konkrétně červenou a modrou. Vědci zjistili, že když se lidé dívají na červenou barvu, daří se jim o 30 % více při úkolech zaměřených na detaily, jako je vybavování si dávných vzpomínek či oprava textu. Oproti tomu modrá barva u lidí způsobuje až dvojnásobně větší kreativitu. Závěry výzkumu publikoval americký časopis Science.

„Předchozí výzkumu naznačovaly spojení modré a červené barvy se zvýšením kognitivní výkonnosti, ale nedokázaly říct, která z těchto barev ji podporuje více. Ukázalo se, že záleží na povaze úlohy,“ říká profesorka Julie Zhuová, spoluautorka studie.

ČTĚTE TAKÉ: Vyčarovat hezký den druhému člověku většinou nic nestojí

Vědci zadali šesti stovkám lidí šest různých úkolů. Některé zjišťovaly schopnost práce s detaily, jiné byly zaměřené na tvořivost. Úlohy se řešily na počítačích, přičemž pozadí obrazovky bylo buď červené, nebo modré. V případě červené plochy byli účastníci výzkumu úspěšnější v úkolech vyžadujících vnímat detaily. Modrá obrazovka v lidech probouzela dvojnásobně větší kreativitu.

Vysvětlení je jednoduché

„Díky dopravním značkám, záchranářským vozům nebo třeba červeným opravnám učitelů si spojujeme červenou podvědomě spojujeme s nebezpečím, chybami a opatrností. Tato barva aktivizuje mozek, abychom byli čilejší a ostražitější, což nám pomáhá při plnění úkolů, kde je potřeba dávat větší pozor,“ vysvětluje profesorka Zhuová.

S modrým pozadím měli lidé dvakrát tolik kreativních nápadů. Prostřednictvím asociací s nebem, oceánem a vodou si většina z nás spojuje modrou s otevřeností, mírem a klidem. Benigní podněty způsobují, že se cítíme bezpečně, takže máme více prostoru na vlastní představivost a tvořivost.

Cílem studie bylo ověřit využití modré a červená barvy v marketingu. Zjistilo se, že červená pomůže lépe prodat zubní pastu, pokud jsou zdůrazňovány negativní aspekty jako například zubní kazy. Při vyzdvihování pozitivního poselství (třeba bělicích účinků pasty či svěžího dechu) je naopak lepší použít v reklamní kampani modrou.

ČTĚTE TAKÉ: Emocionální upíři zpočátku vypadají jako příjemní lidé. Naučte se je odhalit

Nepřehlédněte