Hybridní autobus Volvo vyjíždí do pražských ulic. Zatím jen zkušebně
Hybridní autobus Volvo 7900 LAH.
Od 6. února bude v pražských ulicích možné vídat kloubový autobus značky Volvo s označením 7900 LAH. Vůz švédského výrobce si Dopravní podnik hl. m. Prahy vypůjčil, aby mohl ověřit jízdní vlastnosti a míru úspory pohonných hmot.
Testování hybridního autobusu potrvá čtyři měsíce. Vůz je poháněn kombinací naftového motoru a elektromotoru o výkonu 130 kW, u něhož výrobce deklaruje úsporu pohonných hmot až o 30 %.
Kromě porovnání spotřeby v zimním a letním provozu ověří testovací jízdy technické a jízdní vlastnosti na různých linkách v Praze (konkrétně 124, 125, 135, 136, 139, 150, 177, 183, 188 a 195). Autobus bude vypravován z garáže Hostivař s evidenčním číslo 6000.
Výhody hybridního pohonu
„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát. Jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa vozidel a autobusů DPP.
Do Muzea MHD vás o víkendu doveze unikátní tramvaj T3SU
Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu. V hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.
Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu.
Základní parametry autobusu
- Označení: 7900 LAH (7905 LAH)
- Výrobce: Volvo Bus Corporation Götebirg
- Celková délka: 18 135 mm
- Šířka: 2 550 mm
- Výška: 3 280 mm
- Rozvor náprav: 5 190 mm + 6 755 mm
- Dieslový motor: EURO VI
- Objem válců: 5 132 cm³
- Výkon: 180 kW / 2200 ot./min.
- Výkon elektromotoru: 130 kW
- Provozní hmotnost: 18 398 kg
- Největší povolená hmotnost: 28 000 kg
- Celková kapacita: 139 osob (k sezení 47, k stání 92)
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu