Filmový Kristián chránil židovskou manželku a tvrdě za to zaplatil
Oldřich Nový a Adina Mandlová se do dějin české kinematografie nesmazatelně zapsali filmem Kristián. Foto: Archiv
Filmový svůdník Oldřich Nový patří mezi legendy českého filmu. V osobním životě to ale neměl vůbec lehké. Jelikož v období protektorátu chránil svou manželku před smrtí, musel nastoupit do pracovního tábora.
Oldřich Nový už desítky let okouzluje diváky svým šarmem, noblesou, elegancí, jemným hlasem a smyslem pro humor. Role, které ztvárnil například ve filmech Kristián, Eva tropí hlouposti, Dívka v modrém nebo Hotel Modrá hvězda jsou nepřekonatelné.
Vrcholu kariéry Oldřich Nový paradoxně dosáhl až počátkem 40. let minulého století, kdy se v tehdejším Protektorátu Čechy a Morava naplno rozjelo běsnění nacistických zrůd. Židům byla zpočátku upírána lidská práva, aby nakonec všichni postupně museli odejít do pracovních a koncentračních táborů. Oldřich Nový sice židovského původu nebyl, ale jeho manželka Alice ano.
Slavný herec se vytrvale rozvodu bránil, čímž se mu dařilo nástup manželky do transportu neustále oddalovat. Povolávací rozkaz nakonec ale stejně přišel. Na podzim 1944 musela Alice odejít do terezínského ghetta. A sám Oldřich Nový byl v lednu 1945 povolán na shromažďovací místo v Praze na Hagiboru. Na nákladovém nádraží Žižkov pak spolu s ostatními nastoupil do dobytčáku, který měl namířeno do pracovního tábora v Osterode. Jedním z mnoha dalších pasažérů byl i začínající herec Jan Skopeček, kterému Oldřich Nový zachránil život.
„Já jsem měl příšernou horečku, ležel jsem tam na zemi a najednou vidím, že se v rohu zvedl takový člověk v bekovce a lyžařské kombinéze. Nevěřil jsem svým očím, byl to Kristián – Oldřich Nový. Přišel ke mně se svou malou příruční lékárnou, změřil mi teplotu, dal mi nějaké prášky a zabalil mě do své deky. Když jsme dojeli do cíle, sehnal někde kbelík s teplou vodou, abych se mohl umýt. S odstupem let obdivuji, s jakou samozřejmostí tohle udělal pro úplně cizího člověka,“ uvedl Skopeček v rozhovoru pro Český rozhlas.
Herce zvyklého na přepych internace jen tak nerozházela. Spoluvězeň spisovatel Ondřej Sekora po válce vzpomínal, jak viděl Oldřicha Nového na apelplace. Údajně si vykračoval, jakoby se nic nedělo, lehce a elegantně, ve vězeňských hadrech a s úsměvem.
[youtube]qk8b1plDxz8[/youtube]
Z pracovního tábora uprchl
Sám Oldřich Nový o této smutné etapě svého života nikdy veřejně nemluvil. Až po letech jeho dcera Jana Včeláková v dokumentu České televize Příběhy slavných prozradila, že její otec z tábora utekl: „Vrátil se do Prahy, a aby ho nikdo nepoznal, tak ležel ofačovaný v nemocnici. Nesměl ani mluvit, aby ho nepoznali podle hlasu. A takhle přežil až do konce války.“
Po válce se Oldřich Nový snažil navázat na svou někdejší filmovou slávu. Natáčel nové filmy, ale už nedostával tak významné role. V nových politických podmínkách pro něj totiž nebylo místo, byl příliš spojen s buržoazní érou.
Skutečného návratu se herec dočkal až v 60. letech, kdy si zahrál hlavní dvojroli v hudební komedii Dva z onoho světa či emeritního profesora tance a společenské výchovy v legendární komedii Světáci.
Smrt jako služba. Eutanázie v zámoří stále běžnější. V Česku musíme otevřít debatu