Nová pražská lanovka za miliardu korun spojí Podbabu s Bohnicemi
Vizualizace nové pražské lanovky.
V Praze by mohla do několika let vzniknout nová lanovka, která propojí Podbabu se ZOO a s Bohnicemi. Návrh má podporu hlavního města i radnic Prahy 6 a Prahy 8. První cestující by mohli svézt mezi lety 2023 a 2024. Cesta z Dejvic do Bohnic se zkrátí skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy by měla trvat přibližně rok. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek, který by mohl začít vozit cestující v rámci systému Pražské integrované dopravy.
Nástupní stanice na Podbabě u společného přestupního terminálu s vlaky, autobusy a tramvajemi, překonání Vltavy a čistírny odpadních vod vzduchem za pomoci dvou pilířů, zastávka u Zoologické zahrady a stoupání do Bohnic k přestupnímu terminálu Krakov. To je podle studie, kterou na základě zadání hlavního města připravila organizace ROPID, nejlepší a nejrychleji realizovatelná varianta spojení Prahy 8, Zoologické zahrady a Prahy 6. Její součástí by mohlo být i uvažované parkoviště P+R na Podbabě.
Návrh lanovky počítá s dobou jízdy 7 minut, intervalem 60 sekund a přepravní kapacitou 2-4 tisíce osob za hodinu dle provozního režimu. Trasa vede záměrně mimo území zoologické zahrady, aby nekřížila její území, ale je dost blízko, aby mohla dopravit cestující přímo k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů.
„Musíme řešit komfortní spojení Prahy 6 a Prahy 8, protože dnes neexistuje, a to je v roce 2018 ostuda. Lanovou dráhu jsme schopni postavit velmi rychle oproti tramvajovým tratím. Studie jasně ukazuje, že pokud chceme lidem nabídnout v dohledné době rychlé spojení těchto míst, je správnou cestou lanovka,“ říká náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.
Stavba za miliardu
Náklady na výstavbu lanové dráhy vychází podle propočtů na na 1 – 1,5 miliardy korun s tím, že lanová dráha zabere jen minimum místa na povrchu. Nezbytnými stavbami jsou pouze dvě konečné, mezistanice u ZOO a 6 pilířů. Největší časová úspora vznikne při cestách z centra Prahy 6 do Bohnic. Pokud pojede dnes cestující od areálu vysokých škol v Dejvicích na Krakov, potřebuje průměrně ¾ hodiny. Až bude stát lanovka, bude stejná cesta trvat jen 21 minut.
„Dlouhodobě tu chybí použitelné dopravní spojení z Bohnic do Dejvic, lanová dráha je velmi elegantní a rychlé řešení, které je navíc levnější, než cokoliv jiného. Praha 8 tento projekt podporuje. Ne nadarmo se staví lanovky v národních parcích. Ekologičtější a tišší dopravní prostředek, který zvládne zároveň přepravit tisíce lidí za den, Praha naplánovat ani nemůže,“ říká starosta Prahy 8 Roman Petrus.
Stejně to vidí Praha 6: „Po tomto propojení voláme již dlouho a sami jsme si nechali zpracovat analýzu možných variant spojení. Když od nás chcete jet dnes do Bohnic, musíte tramvají přes Letnou na metro, tím dojedete do Kobylis a pak autobusem do Bohnic. Nebo si můžete vybrat variantu s přívozem. Je to ale naprosto absurdní, protože vzdušnou čarou je Krakov 3,5 kilometru z Dejvické. Jen těžko byste hledali v hlavním městě složitější spojení dvou městských částí, než má Praha 6 a Praha 8, byť jsme skoro sousedé. Lanová dráha je nejlogičtější řešení. Bude postavena mnohem rychleji a ekonomičtěji, než tramvaje v tunelech. Podporujeme každé řešení, které ulehčí Praze 6 od současné dopravní situace,“ doplnila místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.
Ještě před tím, než se začne lanová dráha stavět, čeká ji nutná administrativa. „Po schválení studie radními a také zastupiteli bude možné začít pracovat na zanesení lanové dráhy do územního plánu, současně projektovat pro územní rozhodnutí a následně připravit dokumentaci pro stavební povolení. Pak se může začít stavět. Realistický odhad, kdy se lanovkou svezou první cestující, je mezi lety 2023 a 2024, když všechno dobře půjde,“ říká radní pro dopravu Petr Dolínek.
Technologie tří lan
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i velmi silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit, a pak se k nim opět připojí, aby mohla plnou rychlostí pokračovat dále. Cestující nastupují a vystupují, když se kabina pohybuje rychlostí jen 0,54 km/h, takže je to bezpečné i pohodlné.
Technologie myslí i na stav nouze, kdyby se lanová dráha z jakéhokoliv důvodu zastavila. Nehrozí, že by bylo potřeba cestující dostávat z kabin za pomoci hasičů nebo vrtulníku. Systém pracuje s tzv. evakuační kabinou, která se k cestujícím bez problému dostane po třetím laně. Do té si cestující přestoupí a odveze je do stanice.
Bramborový salát rozděluje Čechy. Spor o správný recept nemá vítěze, ale jednu věc profíci rozhodně doporučují